Exit de 'exit', enter de 'enter': we gaan met z'n allen het Nieuwe Normaal in. Vanaf vandaag stellen we aan spelers uit de sector twee vragen en we rekenen erop dat de antwoorden mensen kan helpen bij het leren omgaan met dat Nieuwe Normaal. Vandaag aan de beurt: Bert Marievoet, magaging founder van Native Nation en Stream 32.
Wat zal in het Nieuwe Normaal veranderen aan jullie contacten met klanten?
"Er zijn een paar nieuwe standaarden ingezet die volgens mij niet meer gaan teruggedraaid worden. Volgende maand gaan we één van de grootste projecten uit de jonge geschiedenis van ons bureau voor een nieuwe klant opleveren, zonder daarbij één fysieke meeting te hebben gehad. Van briefing tot afkloppen op het concept: alles werd via video calls geregeld. Veel partijen hebben tot ieders verbazing gemerkt dat om samen tot het beste resultaat te komen, het niet altijd vereist is dat je in elke fase van het project ook met elkaar fysiek aan tafel moet gaan zitten. Het viel mij tevens op dat er vreemd genoeg ook intern meer overleg is dan voorheen, waar je het omgekeerde zou verwachten wanneer je niet in dezelfde werkruimte zit. We winnen dus zowel aan effectiviteit als efficiëntie.
Uiteraard heeft die manier van werken ook nadelen. Emotie en lichaamstaal bijvoorbeeld zijn belangrijke factoren die een gesprek in een bepaalde richting kunnen duwen en die nu veel moeilijker te lezen zijn. Maar al bij al denk ik dat het leren samenwerken vanop afstand de sector in zijn geheel een belangrijke evolutie ten goede gaat opleveren."
Welke nieuwe diensten of manieren van werken bieden jullie voortaan aan?
"We zijn van oorsprong natuurlijk een 'digital first'-bureau en wat voor velen het Nieuwe Normaal is, zat bij ons gelukkig al in het DNA van het bedrijf. Binnenkort bijvoorbeeld krijgen we versterking van een Amerikaanse merkstrateeg die overkomt vanuit NYC; het volledige aanwervingsproces is vanop afstand verlopen. Ik hoop dat hij binnen enkele weken zijn land uit mag en we hem dan voor het eerst ook fysiek gaan ontmoeten.
En 2020 ging voor Native Nation uiteraard al een kanteljaar zijn. Sinds de overname door SBS kijken we steeds meer naar synergiën binnen de groep. Ik merk dat er daar heel veel goesting is om klassieke TV content te gaan heruitvinden en te integreren in een bredere broadcasting approach waar social media niet meer gewoon een extensie is, maar in sommige formats zelfs op de eerste plaats zal komen te staan. De hele entertainmentsector is zich door de globale lockdown aan het heruitvinden. Ik denk dat we goed geplaatst zijn om in België het voortouw te nemen en merken (vanop afstand?) te overtuigen om de boot niet te missen."