BAM Marketing Congres: leve de onzekerheid

Marketing / News

"Leve de onzekerheid" is een beetje geforceerd, maar het is wat het is: we leven in onzekere tijden. Nu nog meer dan toen BAM als thema voor haar Marketing Congress de slogan 'Embrace uncertainty' bedacht. Nog steeds die absurde oorlog, nog steeds energie-onzekerheid... en nu ook een sterke inflatie en dus een laag consumentenvertrouwen. Niet bij de pakken blijven zitten, zegt BAM en dat deden de eerste sprekers alvast niet. Na de inleiding door congresvoorzitters Alex Thoré, Joke Claessen en Alain Heureux mocht Paul Gérard (L'Echo) het initiatief Yaka voorstellen, waarmee de krant Franstalig België een (positieve) schoponder de kont wil geven en samenwerking tussen diverse spelers (geld, ideeën, start-ups, kennis, de overheid,...) wil stimuleren.

Vervolgens mocht contentmarketinggoeroe Joe Pulizzi (The Content Marketing Institute) uitleggen waarom onzekerheid kansen biedt. Succesverhalen hebben tijd nodig om te rijpen, om te slagen, zegt hij, Maar in de marketingwereld is tijd hét probleem: marketeers zijn vaak sneller ontslagen dan de tijd die nodig is om iets te doen slagen. En dus: enkele tips van Joe: (1) Start killing things ("We doen te veel!), (2) Strong differentation (Hoe anders ben je, en hoe anders vertel je je verhaal?), (3)Email first (verrassend, maar nog steeds waar voor het beste bereik; als bedrijf heb je geen controle over de algoritmes van social media, laat staat over strategie op langere termijn)), (4) Acquire content assets (via organische groei én via acquisities), (5) Drive diverse renevue streams (marketing zou een profit center moeten zijn: je bouwt een loyaal publiek en genereert vertrekt van daaruit)en als bonus: (6) Leave! ("Vertrek uit het bedrijf waar je werkt", waarmee hij wil zeggen dat je aan de slag moet gaan bij een bedrijf dat al pakweg drie jaar een goede strategie aan het ontwikkelen is).

En dat was nog maar het begin van een boeiend marketingcongres...