BAM Marketing Congress: de selectie van PUB (Dag 2)

Communication / News

Dag 2 van het BAM Marketing Congress zou een '"amazing day" worden, beloofde 'congress captain' Grégoire van Cutsem op vrijdagochtend 6 december. Hield hij woord?

Niets beter dan een goede kop koffie (of thee) om de dag mee te beginnen. Frédéric Larmuseu van Jacobs Douwe Egberts maakte duidelijk dat wat geldt voor 'zijn' sector, die van de koffie, ook voor veel andere sectoren geldt: geen toekomst zonder een duurzame context. Innovatie, dat is voor Jacobs Douwe Egberts nieuwe producten en diensten die de wensen van de consument volgen - zoals meer aandacht voor de echte koffiecultuur (baristakoffies, instantkoffie met twee laagje voor een betere cappuccino,...). Maar daarnaast loopt een tweede lijn. Bedrijven zullen steeds meet 'trust' moeten inbouwen, de consument moet vertrouwen hebben in een merk. En daarvoor moet een merk een duidelijke 'purpose' hebben: "Mensen willen méér dan gewoon een goede koffie."

Frédéric Larmuseau

Pieter Taelman onderzocht voor dit congres met een aantal gasten hoe je als bedrijf een 'meaningful marketing framework' uitbouwt. Zo wees Katleen De Stobbeleir (Vlerick) op het belang van een 'Inclusive toolkit for innovation' als onderdeel van een aanpak die holistisch van aard is en ook ruimte biedt voor samenwerking.

Hoe zal trouwens de dienstensector evolueren? Digital transformation is here to stay! Alex Thoré (Magis & Buda) leidde een sessie waarin Karin Van Hoecke (KBC), Geert Kelchtermans (Proximus) en José Fernandez (D"Ieteren) uitlegden hoe hun bedrijf meer aanwezig probeert te zijn in het leven van de consument. Door het leven van die consument te vergemakkelijken, bouwt men tezelfdertijd nieuw businessmodellen uit. Dat doen men binnen de eigen corebusiness, maar ook daarbuiten, via samenwerkingen met partners uit andere sectoren (zoals mobiliteit, retail  - zoals de KBC Deals - enzovoort). Soms verlaat men de corebusiness, zoals D'Ieteren, dat een deel van zijn automotive-belngen verkocht om andere sectoren op te zoeken (zoals Moleskine, waarvan de app recent door Apple zeer hoog werd ingeschat). D'Ieteren kende in zijn lange geschiedenis trouwens al meerdere 'diserupties', waarin het telkens een nieuwe rol zocht en vond. Met Moleskine, maar ook met deelmobiliteit (Poppy).

Apps, AI en XR, the internet of things, digital transformation,... en straks wordt 'bijna alles' mogelijk met 5G. Maar, zo waarschuwt Mark Melling van Verizon Media: "vergeet niet dat we uiteindelijk mensen zijn. Straks breekt de age of humans aan..." Al maakt 5G wel ongelooflijke reclame in real time mogelijk...

marketing congress melling 2019

https://youtu.be/1H49HoOG__Q

Pierre Nicolas Schwab van Intotheminds bracht tijdens de Meaningful Master-sessie van Jan F Kleinassistent aan de Universiteit van Tilburg, opheldering over de manier van consumentenervaring meten. Dit kan op zes vlakken: emotioneel, begripsmatig, fysisch, relationeel, zintuigelijk en symbolisch. Maar, benadrukt Jan F Klein, vooral de manier waarop je meet is belangrijk. Dit kan via de klassieke manier, een bevraging (waarmee je veel informatie kan verzamelen), of via... emoji. Met een palet dat van lichtgroen naar felrood schakeert zijn resultaten snel duidelijk! Opgelet: hierbij kan de betrouwbaarheid wel in twijfel getrokken worden. Een Belg zal bij een positieve beoordeling ongeveer een 3,5 geven terwijl een Amerikaan het zal beoordelen met een volle vijf. Hou dus rekening met geografische verschillen! 

Tot slot van dit onvolledig overzicht van het Marketing Congress 2019 (dat een opgefriste formule kreeg): wat kunnen we op marketingvlak leren van de Chinezen? Laat dit een mooie cliffhanger zijn, daar komt PUB binnenkort uitgebreid op terug...