BAM uit de startblokken

Marketing / News

bam-e sliderBAM, kort voor de Belgian Association of Marketing, werd vandaag officieel gelanceerd tijdens een heuse launch party na de tweede editie van het event The Rentree of Marketing. BAM wordt het platform voor elke marketingprofessional in België.

BAM is het gevolg van de fusie van STIMA, BDMA en IAB Belgium en wordt hiermee de grootste vakvereniging voor marketing in België. “Marketing wordt steeds interessanter. Technologie is een belangrijke driver voor de veranderende samenleving. We leven in een omnichannel wereld waarin zelfs producten een mediakanaal kunnen zijn. Dat heeft een belangrijke impact op de relatie tussen consumenten, klanten en merken”,,vertelt BAM- voorzitter Koen Van Impe (&Koo). “Bedrijven moeten zich continu heruitvinden. Marketeers willen in hun zoektocht naar 'meaningful marketing' elkaar meer vinden en inspireren. De geboorte van BAM komt dus op het juiste moment.”

BAM dankt haar bestaan mede door de steun van de 10 'Founding Architects'. Dit zijn grote spelers in de markt die mee hun schouders zetten onder de vereniging en haar missie van het nastreven van 'meaningful marketing'. De Founding Architects zijn: 4P Square, Carrefour, Bisnode, Bpost, Google, IBM, Proximus, Roularta, Serviceplan en &Koo. Deze organisaties hebben allen een engagement aangegaan om actief betrokken te zijn bij het vertalen van de missie van de vereniging in de dagelijkse werking van BAM. BAM heeft ook de steun van enkele Structurele Sponsors en partners, zoals Cofidis, The Mailing Factory, Trends, Comith en Social Seeder.

Het startschot van BAM werd gegeven tijdens de tweede editie van The Rentree of Marketing, een event waar de nieuwste trends in digitale marketing en media aan bod kwamen. ’s Avonds werd BAM officieel boven het doopvont gehouden met een speciale Party, exclusief voor alle leden van de drie vakverenigingen die automatisch lid werden van BAM. Vanaf nu verwelkomt BAM ook nieuwe marketing professionals in haar community. Patrick Steinfort, directeur van BAM: “We willen al onze leden overtuigen dat we meer zijn dan de som van de delen. In de eerste plaats omdat we ons vak verder willen professionaliseren in een complexe wereld door hen te informeren, te inspireren en hen te kans te geven om deel te nemen aan onze marketing hubs. Naast de marketing professionals mikken we ook op andere doelgroepen: studenten, ondernemers, academici en iedereen die vroeg of laat met marketing te maken krijgt.”

BAM wordt een open community: “Via onze marketinghubs zullen we naar actieve samenwerkingen zoeken met iedereen waarmee we raakvlakken hebben: beleidsmakers bij de overheid, andere verenigingen en organisaties binnen en buiten de marketingsector. BAM is geen belangenvereniging maar een vakvereniging. Daar waar nodig zullen we standpunten proberen te verenigen of verdedigen in het belang van alle marketing professionals in België," aldus de nieuwe voorzitter.

De Marketing Hubs staan centraal staan binnen de organisatie en vormen het kloppende hart van de vereniging. Deze Marketing Hubs leveren relevante inhoud en inzichten alsook een netwerk dat beschikt over de nodige capaciteit om evenementen en opleidingen te organiseren. Dat het streven naar zinvolle marketing in België een onophoudelijke zoektocht is, maakt van deze Marketing Hubs soepel wendbare, experimentele en pionierende structuren, die één doel voor ogen hebben: marketing als sector verbeteren en het onderlinge contact tussen marketing professionals verzekeren. De Expert Hubs omvatten alle belangrijke thema’s die bij BAM hoog op de agenda staan de komende jaren. Enkele belangrijks topics zijn alvast: Technologie, Media, Legal, Data en Startups.

Een nieuwe organisatie betekent een nieuwe start. De naam ‘Belgian Association of Marketing’ is tot stand gekomen samen met Serviceplan. Daarnaast ontwikkelde Hoet&Hoet een nieuwe visuele identiteit. Er kwam ook een nieuwe website, met name www.marketing.be. Daarop zullen leden en niet-leden niet alleen het aanbod van BAM ontdekken, maar ook heel wat interessante content kunnen lezen. Het BAM-team is vanaf heden ook te bereiken via een e-mailadres dat eindigt op @marketing.be. "Het marketing.be platform moet het centrale platform worden voor alles wat van dichtbij of ver met marketing te maken heeft," zegt Patrick Steinfort.

Het dagelijkse team wordt geleid door Patrick Steinfort, met de steun van Ivan Vandermeersch als secretaris-generaal. De communicatie wordt beheerd door Barbara D’hondt met ondersteuning van Sarah Vyverman. Nathalie Prieto en Jeremy Muylaert staan in voor de organisatie van de events en Pascale Cambie is verantwoordelijk voor de opleidingen. Ten slotte wordt de administratie en de boekhouding opgevolgd door Gerda Kennis en Carla Wouters.

 

BAM Who’s who

De BAM wordt aangestuurd door een Raad van Bestuur die bestaat uit de volgende personen:

  •   Koen Van Impe (Voorzitter) - &Koo
  •   Annie Courbet (Vice-Voorzitter) - Brocom
  •   Bart Swimberghe (Vice-Voorzitter) - Proximus
  •   Hans Van Eemeren (Vice-Voorzitter) - Mosquito
  • Burt Riské (Penningmeester/Schatbewaarder) - Roularta Business Information

Daarnaast zijn de volgende bestuurders aangesteld:

  •   Raf Van Puyvelde
  •   Steven Verbruggen
  •   Philippe Hannebalcke
  •   Pascal De Greef
  •   Laurent Baert
  •   Jean Cornet
  •   Nicolas Lambert
  •   Anthony Belpaire
  •   Bart Windal
  •   Charlotte van Coevorden
  •   Corentin Franzin
  •   Bart Swimberghe
  •   Peter Vande Graveele
  •   Philippe Massin