Barbara Dzikanowice

New Kid_Barbara_Dzikanowice

New kids in town

New Kid_Barbara_Dzikanowice “‘Happiness is a warm gun’, aldus Lennon. Het kruit van het ene project is hier nog niet verschoten of het volgende dient zich al aan. Bij Happiness is iedereen metaforisch trigger happy: er wordt graag in de roos geknald.
Tot voor kort had ik niets met reclame. In 2012 studeerde ik af als journaliste. Mijn eindwerk won de Prijs van de Minister van Media, wat een betaalde startbaan bij De Standaard, De Morgen, P-magazine en Humo opleverde. Een redactionele rollercoaster die mijn pen scherper maakte, maar ik kon mijn ei niet kwijt.
Tijd voor een nieuwe uitdaging. De VRT zocht zes jongeren om ‘experimentele televisie’ te maken. Ik was een van de lucky bastards die een jaar lang carte blanche kreeg om onder de radar filmpjes te maken. Veel geleerd en vooral veel op mijn muil gegaan. Een dik jaar geleden sprak de voice-over van een radiospotje mij toe: “Schrijf een werkloze naar een job en win een carrière als copywriter”. ‘Sell the jobless’ was de campagne die Happiness bedacht voor ACC. Ik begon als een gek motivatiebrieven neer te pennen en een paar weken later mocht ik naar een masterclass waar we les kregen van enkele grote namen. De boel werd aan elkaar gepraat door Karen Corrigan, ‘Mother Superior’. Ik wist meteen: daar wil ik werken. Ik won de wedstrijd en een paar weken later kon ik starten bij Happiness, waar ik nu mijn eerste fijne projecten heb zoals Stay in the Rain, de zomeractie van JIM Mobile.
Oh ja, ik had beloofd mijn creatief directeurs te vermelden. Bij deze: Philippe en Pieter, mijn grote voorbeelden, er werd mij een fles beloofd. Ik kom die morgen halen. Bang bang, shoot shoot!”