Bart en Florian Decoster: “De kunst is om wat non-conformistisch te zijn”

Communication / News

Economie, creativiteit en media zijn de hoekstenen van de carrière van Bart Decoster, CEO van Ads & Data. Zoon Florian Decoster is concept creative bij Happiness en treedt daarmee meer in de voetsporen van zijn vader dan de twee hadden verwacht.

Wat is jullie professioneel parcours?

Bart: “Ik werk al meer dan 30 jaar in de media. Ik begon bij BBDO en vervolgens bij Publicis. Nadien maakte ik de overstap naar SBS als commercieel directeur. En ik stond mee aan de wieg van Mediahuis en van Ads & Data, waarvan ik sinds 2021 CEO ben. Alles in de media verandert, van de cijfers over de context tot de bedrijven. Daardoor verandert mijn job ook constant. Dat houdt het boeiend.”

Florian: “Mijn cv is een stuk korter. In het middelbaar heb ik film gestudeerd, een studie die ik daarna verderzette aan het KASK. Na een jaar veranderde ik van richting en koos ik voor journalistiek. Toen ik dat diploma op zak had, was mijn honger nog niet gestild en volgde ik een extra opleiding aan de Belgian Ad School. Ik liep stage bij NRJ en DDB en sinds twee jaar en een half ben ik aan de slag als concept creative bij Happiness.”

Hebben jij en je vrouw hem ooit in een bepaalde richting geduwd, Bart?

Bart: “Ik heb er altijd over gewaakt dat er geen generatieclash zou komen. Als je als ouder je kind te veel naar links duwt, zal die ongetwijfeld naar rechts gaan. Mijn vrouw en ik hebben onze kinderen altijd aangespoord om hun passies te volgen en hun eigen pad te kiezen. Dat Florian via journalistiek bij advertising terechtkwam was een verrassing, maar ik voelde dat hij het heel interessant vond.”

Florian: “Mijn  ouders hebben mij nooit gepusht om in de reclame- of mediawereld terecht te komen. Ze hebben het mij zelfs vaak afgeraden. Toen ik mijn filmstudies stopzette en voor journalistiek koos, waren ze daar niet zo happig op. Van papa moest ik met Liesbet Van Impe praten voor ik aan de opleiding begon en ook zij raadde mij de studie af. Maar mijn interesse was gewekt en ik ben ervoor gegaan. Toen ik daarna naar het BAS wou, kreeg ik steun van thuis. Het is dan misschien geen evidente, maar wel een hele leuke en sexy sector.”

[...]

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE