{update} BBDO en Croix-Rouge de Belgique redden levens met reclame

Crea / News

Volgens de Belgische Cardiologische Liga krijgen elke dag meer dan 30 mensen in België een hartstilstand thuis, op het werk of op straat.

Gelukkig kunnen deze slachtoffers soms rekenen op de hulp van een onbekende. Zoals Stijn, een jongeman die enkele maanden geleden het leven van zijn buurman wilde redden nadat die werd getroffen door een hartaanval. Zijn eerste ingeving was natuurlijk om de 112 te bellen, maar terwijl hij op de ambulance wachtte zou hij alles behalve hulpeloos toe kijken. Stijn, die geen EHBO-opleiding had genoten, kwam op het idee om de YouTube-app op zijn gsm te openen en zo snel mogelijk een instructieve video over reanimatie te bekijken. Maar voordat hij de video kon bekijken, werd hij ‘gedwongen’ om eerst twee reclamespots te bekijken. En zo verloor hij alvast 18 kostbare seconden... 

Om te voorkomen dat er in de toekomst nog iemand wordt onderbroken door reclame op zo’n kritiek moment, lanceerden BBDO en la Croix-Rouge de Belgique ter gelegenheid van wereldhartdag op 29 september The Unskippable Heartbeat. Reclame die je niet wil overslaan en waarmee je een mensenleven kan redden.

Hiervoor kochten ze samen alle advertentieruimtes voorafgaande aan reanimatievideo’s op. Deze filterden ze op basis van verschillende trefwoorden die gebruikelijk zijn voor deze video’s. Zo bots je vanaf nu in het reclameblok niet meer op nutteloze advertenties, maar krijg je reclame van la Croix-Rouge. Dit in de vorm van een duidelijke instructievideo over het toedienen van reanimatie.

Dat gezegd zijnde zal niets de EHBO-opleiding ooit kunnen vervangen: Croix Rouge de Belgique leidt jaarlijks 49.000 mensen op. Stijn beloofde na zijn tegenslag (zijn buurman heeft het helaas niet overleefd) dat hij er een zou volgen.

En jij, ga jij wachten tot je getuige bent van een hartaanval om je te registreren? www.croix-rouge.be/meformer

Credits

Client: Croix-Rouge de Belgique
Contact: Tiziana d’Olne, Sandrine Devers, François Schmidt, Nancy Ferroni
Agency: BBDO
CCO: Pascal Kemajou
CD: Marc Richard Vanderheyden
Creations: Sven Pede & Louise Windels, Gregory Verheyleweghen, Gaetan Gomez Garcia
Account manager: Lisa Eelen
Head of digital: Pieter Vermeersch
Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove
Producer: Geëlle Hasaert
Videoghrapher: Anton Cueppens
Soundengineer: Matthieu Schots