BBDO maakt slechtste mailing ooit
JCDecaux, dat bekend staat om de 2m²-billboards, zorgde onlangs voor ophef bij adverteerders. JCDecaux stuurde hen, daarin bijgestaan door BBDO Belgium, een direct mail om hen te informeren over hun outdoormogelijkheden. Iedere adverteerder kreeg een 2m²-billboard in miniatuur met een advertentie van de adverteerder. Sympathiek. Alleen hebben ze een grove fout gemaakt die je zeker nooit wil maken bij je klanten.
Zo had JCDecaux de producten van zijn grootste klanten verward met de producten van hun grootste concurrent. Nike ontving een miniatuur 2m²-billboard voor hun Nike Stan Smith. Dior, voor hun Dior N°5 , Apple voor hun Apple Xperia... Wat voor heftige reacties zorgde bij de marketing directors. Als grote adverteerder is er dan ook niets zo frustrerend als verward worden met je grootste concurrent. En niemand die beter begrijpt dan JCDecaux hoe frustrerend dat is. Waarom? Omdat ze het elke dag meemaken. Veel adverteerders denken dat ze enkel bij de concurrent van JCDecaux grotere formaten kunnen boeken.
In een bijhorende brief verontschuldigde JCDecaux zich voor hun opzettelijke fout. “Onze excuses dat we u verwarren met een concurrent. We wilden u gewoon eens doen ervaren wat wij dagelijks meemaken. Er zijn nog steeds adverteerders die denken dat JCDecaux enkel 2m² aanbiedt en u voor meer formaten bij onze concurrent moet zijn. Dit is uiteraard niet zo. JCDecaux biedt uw merk een compleet outdoor netwerk aan.”
De meest foutieve mailing bleek achteraf toch de juiste te zijn. Want de aanvraag voor grotere formaten steeg met 15%, wat ervoor zorgde dat hun grotere formaten 100% uitverkocht zijn voor de komende zes maand.
Credits
Creative Director
Arnaud Pitz & Sebastien De Valck
Associate Creative Director
Klaartje Galle
Creative Team
Toon Vanpoucke & Morgane Choppinet
Account Supervisor
Isabel Peeters
Account Manager
Marleen Depreter
Strategic Planner
Tom Vingerhoets, Jan Van Brakel
Advertiser Supervisor
Veerle Colin (JCDecaux)
Els Desmedt (JCDecaux)