BBDO speelt Songs without Music voor Belgian Music Fund

Crea / News

Vorige week werd het  Belgian Music Fund gelanceerd door SABAM For Culture en Playright+, in samenwerking met GALM en FACIR. Het fonds wil de Belgische muziekscene voorgoed herlanceren en ervoor zorgen dat artiesten weer de middelen hebben om muziek te creëren en te produceren.

In de lanceringscampagne, bedacht en ontwikkeld door BBDO, maken artiesten als K’s Choice, Sttellla, IBE, Blanche, Clouseau en Willy Sommers een statement voor hun vele collega’s die op dit moment niet de middelen hebben om muziek te maken. Ze namen een remake van hun meest iconische nummers op. Nummers als: “En Dans”, “City Lights”, “Als een leeuw in een kooi”, “Not an Addict”,... prachtige songs, maar dan wel zonder muziek.

Na een korte intro horen we hoe de zanger of zangeres droogweg de songtekst voorleest. Of, in het geval van een instrumentaal nummer als “My Favorite Pants” van Cargo Mas: een reeks noten. Gevolgd door een niet mis te verstane boodschap: “Een songtekst is nog geen muziek. Veel muzikanten kunnen op dit moment niet samen repeteren, spelen, opnemen of producen. Steun de Belgische muzikanten daarom op belgianmusicfund.be. Doe het niet voor mij, maar voor de K’s Choice/Clouseau/… van morgen.” De nummers werden gespeeld op verschillende Belgische radiostations: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, Willy Radio, NRJ, La Première en Joe.

“Heel wat artiesten hebben op dit moment niet de middelen om hun muziek geproduceerd en verkocht te krijgen,” zegt Tom Kestens van GALM. “Nu de inkomsten uit het live circuit - de belangrijkste bron van inkomsten voor een artiest - even wegvallen, wordt dat probleem nog groter en duidelijker dan het eigenlijk al was. Met dit fonds willen we de Belgische muziekscene voorgoed herlanceren. Alleen dan kunnen we blijven verrast worden door fantastische Belgische muziek.”

Zie ook www.belgianmusicfund.be.

Credits
Agency: BBDO Belgium
Client: Belgian Music Fund
Client contacts: Tom Kestens, David Dalemans (Double Deeds)
Creative Directors: Sebastien De Valck, Arnaud Pitz
Associate Creative Director: Frederik Clarysse
Creation: Frederik Clarysse
Production company: BBDO Productions
Head of Production: Patricia Van de Kerckhove
Sound editing: Sonhouse, Mathieu Schots, Tom Kestens, Pierre-Etienne Bonnet
PR: David Dalemans (Double Deeds)