Becoming en FOD Economie op de bres voor meer women in digital

Crea / News

Onze sterk evoluerende maatschappij ondergaat talrijke en snelle technologische veranderingen. Een treinticket kopen, een afspraak maken met een dokter of uw boodschappen bij u thuis laten bezorgen,... er zijn meer en meer voorbeelden van de digitalisering van onze economie. Dit creëert ook andere behoeften op de arbeidsmarkt. Bij een ongewijzigd beleid zouden in 2030 ei zo na 600.000 vacatures niet ingevuld geraken. En met slechts 17% vrouwen in ICT is dit een eerste hefboom om het economisch probleem op te lossen.

Onder coördinatie van de FOD Economie heeft het geheel van bevoegde beleidsniveaus en betrokken actoren een vijfjarenplan voor vrouwen in de digitale wereld opgesteld. Het Women in Digital-plan, vormt het engagement van België̈ in deze materie. Samen met Becoming lanceert de FOD Economie rond dit Women in Digital-plan, een website en een digitale campagne.

100% inclusief

“Aangezien de ICT-sector ideaal functioneert met een combinatie van mannelijke én vrouwelijke werkkrachten, wilden we niet stigmatiserend werken,” vertelt commercieel verantwoordelijke van Becoming Sandra Wille. “Mannen zijn evenzeer nodig in de ICT-sector, maar er dient een evenwicht te zijn. Vandaar dat we er ook niet voor gekozen hebben om ‘vrouw/women’ in de campagnenaam te verwerken, maar 100% inclusief te werken door een naam te kiezen als ‘BeDigitalTogether’.”

Een overkoepelend platform, met focus op de verschillende doelgroepen

“De website van de WiD-strategie zal dienen als een informatie- en monitoringplatform voor de initiatieven en zal dienen als campagnewebsite. De website dient bijgevolg te informeren, maar evenzeer te motiveren,” aldus creatief directeur Jeroen de Jong. “Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om met vier verschillende landingspagina’s te werken, met name de algemene strategie, een pagina voor partners, voor studenten en voor dames die een carrièreswitch overwegen. Het is namelijk essentieel dat de verschillende doelgroepen zich aangesproken voelen.”

Een campagne die de vooroordelen de grond in boort

“We wilden impact creëren, want zonder impact gebeurt er niets. Vandaar dat dit de eerste communicatiedoelstelling is. We doen dit op basis van een getargette campagne en impactvolle slogans zoals “ICT enkel voor jongens en nerds?”, “Meer hart voor hardware”, “Hack het systeem” ,“De digitale wereld heeft jou nodig”,” vervolgt account manager Deborah Vandenkerckhof.

Digitale expert Pierre Lepeer voegt toe dat Becoming in twee fases werkte: eerst via video en getuigenissen in de awareness-fase, vervolgens met de banners die linken naar de website. “Zo meten we de interesse van de mensen en zien enkel de echt geïnteresseerden de banners. Ook zullen we niet aanwezig zijn op sociale media omdat de vrijetijdsmodus waarin de mensen zich dan bevinden, niet past bij onze doelstellingen.”

Credits

Klant: FOD Economie
Agency: Becoming
Client Service Director: Sandra Wille
Account Manager: Deborah Vandenkerckhof 
Creative Director: Jeroen De Jong
Digital expert: Pierre Lepeer
Art Directors: Veerle Guiljam
Studio: Tanguy Thelen, Pieter Bollen
Copywriting: Hanne Lemmens
Web development: Emmanuel Nudel