Belfius en Proximus kiezen voor duurzame samenwerking

Communication / News

Zowel de financiële sector als de telecomsector staan elke dag voor nieuwe uitdagingen die tegelijk ook kansen bieden: snelle technologische vooruitgang, een steeds grotere adoptie van digitale tools, nieuwe marktspelers, economische volatiliteit,... Om deze uitdagingen aan te gaan, hebben Belfius en Proximus beslist om de basis te leggen voor een duurzame samenwerking.

De gelauwerde Belgische bank-verzekeraar op het vlak van digitale klantenervaring en de Belgische telecomoperator ondertekenen een strategisch partnership voor een commerciële samenwerking op lange termijn. Onder voorbehoud van de goedkeuring van de betrokken instanties brengen Belfius en Proximus vanaf volgend jaar, via een disruptief ecosysteem, een  digitaal geïntegreerd aanbod voor elkaars klanten op de markt.

Een lokaal strategisch partnership om een vooraanstaande rol te spelen in de digitale wereld

Een samenwerking op gelijke voet tussen een bank en telecomoperator is een wereldprimeur. Het biedt een sterk lokaal alternatief voor globale spelers die steeds meer telecom, media en finance diensten in hun ecosysteem integreren. Bovendien zal de manier waarop Belfius en Proximus wederzijds toegang bieden aan hun klanten voor specifieke aanbiedingen de grenzen van klassieke ecosystemen doorbreken voor de Belgische samenleving

Een partnership op basis van gedeelde waarden

Het strategisch partnership vindt zijn betekenis in de waarden die Belfius en Proximus delen. Bij beide partners staan klanten centraal in deze snel veranderende wereld. Beiden geloven rotsvast in de kracht van digitalisering en het potentieel van disruptieve ecosystemen om klantenrelaties te versterken. In bredere zin willen Belfius en Proximus economische aan maatschappelijke doelstellingen koppelen door innovatieve oplossingen op te nemen in hun aanbod en zo een antwoord te bieden voor de grote uitdagingen van morgen van onze samenleving.

Exclusieve en digitale aanbiedingen

Dankzij deze samenwerking zullen Proximus klanten toegang hebben tot een exclusief en innovatief digitaal bankaanbod ontwikkeld door Belfius, via een speciaal voor hen ontwikkeld digitaal platform. Het aanbod voor zowel nieuwe als bestaande klanten zal nieuwe manieren integreren om families te ondersteunen in hun dagdagelijks bankieren en zal steunen op de digitale ervaring die Belfius biedt. Gezien het DNA van beide ondernemingen zal dit aanbod 100% digitaal en mobiel zijn. Met een basisaanbod dat volledig cashless zal zijn, steunen Proximus en Belfius de evolutie naar een maatschappij zonder cash, waarvan het belang tijdens de Covid-19 crisis duidelijk is aangetoond.

Anderzijds zullen Belfius klanten toegang hebben tot een specifiek, door Proximus ontwikkeld, aanbod waarop ze via de verschillende Belfius verkoopskanalen zullen kunnen intekenen. Een ervaring afgestemd op het bankprofiel van de klant met talrijke voordelen op het vlak van content en diensten (mobiele data, VIP ervaring,...). De Belfius-applicatie zal in het licht hiervan radicaal worden vernieuwd en nieuwe ervaringen aanreiken, op informatief, relationeel en emotioneel vlak.

Een eerste stap als basis van een duurzame samenwerking

Proximus en Belfius geloven dat dit innovatieve partnership, dat verder gaat dan het louter uitwisselen van diensten op elkaars applicaties, zal bijdragen tot een duurzame ontwikkeling van de Belgische samenleving en reële toegevoegde waarde aan hun klanten zal bieden.

“Ik ben uitermate blij en fier dat Belfius en Proximus strategische partners worden. Niet alleen omdat we zo de basis leggen voor een strategische samenwerking die uniek is in de wereld. Maar vooral omdat we samen een uniek en zinvol businessmodel creëren dat een echte “life changer” voor onze klanten zal worden,” zegt Marc Raisière, CEO van Belfius. “En dit zowel op het vlak van het speciaal ontwikkeld aanbod voor onze klanten als voor de uitzonderlijke ervaring die we hen willen bieden. De visionaire keuze van Proximus om ook een content provider te zijn, samen met onze eigen expertise en strategie, zal ons toe- laten om disruptieve, digitale omgevingen te creëren die het leven van onze klanten echt zullen veranderen.”

“Ik ben zeer tevreden dat we vandaag een strategisch partnership met Belfius kunnen afsluiten. Ik ben ervan overtuigd dat we door het creëren van lokale ecosystemen en door de alliantie tussen twee sterke, lokale merken, twee voorlopers in de Belgische economie, twee “digital champions”, we een nog meer relevant, vernieuwend en compleet aanbod kunnen creëren voor onze klanten,” besluit Guillaume Boutin, CEO van Proximus. “Deze digitale ingesteldheid en een fundamentele open geest voor samenwerking staan centraal in onze nieuwe strategie die ons moeten helpen de referentieoperator in Europa te worden. Dit ligt bovendien volledig in lijn met onze merkbelofte “Think Possible” en onze missie om een wereld van digitale mogelijkheden te openen zodat mensen beter kunnen leven en slimmer kunnen werken.”