Belg houdt van hoogwaardige producten en diensten

GfK aanschafbereidheid 2016

News / Research

GfK aanschafbereidheid 2016Het voorzichtige optimisme dat zich eind vorig jaar bij de Belgische consument langzaam had ingezet, kreeg in het eerste kwartaal van 2016 al met een een opdoffer, zo meldt GfK op basis van een consumentenonderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie werd uitgevoerd in alle lidstaten van de Europese Unie. Ondanks bemoedigende groeicijfers voor de afgelopen maanden daalden de economische verwachtingen in maart tot -0,5 punt, tot onder het langetermijngemiddelde van 0 punten. In december klokte de indicator nog af op 15,6. De Belgen rekenen ook verder niet op loonstijgingen. De inkomensverwachting lag aan het eind van het eerste kwartaal namelijk op -22,9 punten, wat een daling van 6,7 punten betekent t.o.v. december vorig jaar.

Wanneer deze twee indicatoren worden samengenomen, is het verrassend dat de consument desondanks duidelijk bereid is om geld te besteden aan hoogwaardige producten en diensten. Hoewel dit ook zou kunnen liggen aan het feit dat sparen geen echt alternatief is door het nulrentebeleid van de Europese Centrale Bank. De koopbereidheid in maart lag op 23,5 punten, waarmee zij haar hoogste niveau bereikte sinds november 2010. Vergeleken met december steeg de indicator met 9,7 punten, sinds maart 2015 zelfs met 15,5.

Zoals midden maart duidelijk werd bij de aanslagen in Brussel bleef de terreurdreiging in Europa ook enorm hoog in de eerste drie maanden van dit jaar. De explosies in België vonden echter plaats nadat de metingen van het consumentenklimaat voor maart al waren afgerond, dus hiermee werd voor de resultaten nog geen rekening gehouden. Vooral in het Verenigd Koninkrijk werpt het aankomende referendum in juni over een eventuele exit van het land uit de Europese Unie zijn schaduw over het consumentenvertrouwen. Veel economische experts, maar ook talloze Britse consumenten, verwachten aanzienlijke negatieve economische gevolgen, als het tot een zogenaamde Brexit komt. GkK heeft sinds kort overigens een website over het consumentenklimaat: consumer-climate.gfk.com. Hier vindt u de indicatoren economische verwachtingen, inkomensverwachtingen en aanschafbereidheid van de 15 Europese landen die in de gehele studie ondervraagd werden terug. U kunt daarnaast op deze site ook alle indicatoren bekijken voor alle landen uit de studie en dan de landen kiezen die u wilt vergelijken.