Belg houdt van innovatie

2017_nl_bel gekozen product

Awards / News / Research / Retail

2017_nl_bel gekozen productOp Valentijnsavond werden de meest geliefde innovatieve producten van de Belgen bekendgemaakt. Tijdens de uitreikingsceremonie van « Gekozen Product van het Jaar 2017 » werden immers de prijzen voor de beste productinnovatie toegekend. Een panel van maar liefst 5.000 Belgische consumenten, goed voor de grootste consumentenenquête in ons land, koos 32 innovatieve producten uit als beste in hun categorie, en dit volgens de criteria waargenomen innovatie, aantrekkelijkheid en aankoopintentie. De uitverkoren « Gekozen Producten van het Jaar » mogen het vertrouwde rode logo een jaar lang op hun verpakking zetten, een teken van innovatie dat door duizenden Belgische consumenten gezien zal worden.

Dit zijn de winnaars!

  • Bepanthen Anti‐Jeuk Crème 50g
  • Nivea Creme Care Cleansing
  • WC NET Ontstopper Chrono
  • Blueberry
  • AEG Comfortlift Vaatwasser
  • Sacla Pesto Al Tartufo Nero
  • Nutella B-ready
  • Come a casa Delicious
  • Sensodyne Repair & Protect
  • Calor Tweeny 2in1
  • Hak peulvruchten in pouch
  • HelloFresh
  • Rubson RE-NEW
  • Loctite 60 sec.
  • Petit Camembert Tartine Président
  • Uncle Ben’s Express Rijst & Quinoa
  • Whiskas Pouch Soups 12x85g
  • Twix, Snickers & Mars Mini Cubes
  • McCain – Special Oven My Style
  • Michelin – CrossClimate
  • Ontex – iD for men
  • Philips - SceneSwitch
  • Head & Shoulders Tri-Action Classic 2in1
  • Mondwater Oral-B Pro-Expert Professionele Bescherming
  • Pampers Baby-Dry Size 4 (x24)
  • Mr. Propre Wondergum
  • Always Discreet voor urineverlies
  • Ambi Pur 3Volution Plug-in Luchtverfrisser
  • Veet Sensitive Precision Beauty Styler
  • Scholl Gel Active Inlegzolen
  • Bosch – PMF 250 CES Multitool
  • Sodastream Crystal Bruiswatertoestel

2017 is een bijzonder jaar voor « Voted Product of The Year Worldwide » aangezien het wereldwijde concept, met een aanwezigheid in een 40-tal landen, zijn 30-jarig bestaan viert. Bovendien werd het gekende rode logo nog maar net overgenomen door het Belgische bedrijf van de ondernemer Philippe Gelder. Het team dat de verkiezing organiseert was erg verheugd om voor deze editie te kunnen rekenen op de steun van peter Denis Knoops, CEO van Delhaize.

« Gekozen Product van het Jaar » is wereldwijd het enige logo dat productinnovaties jonger dan 18 maand onderwerpt aan de mening van consumenten in een objectieve testsituatie. Dit gebeurt op basis van een betaalde studie om de onafhankelijkheid van het onderzoek te bewaren, zonder ambiguïteit over de objectieven van de organisatie, namelijk de steun van innovatieve nationale merken, zonder categorieën te mengen en door schijnverkiezingen georganiseerd door fans of de merken zelf, te weigeren. Na 30 jaar wil het merk « Gekozen Product van het Jaar » zijn economische rol bevestigen als partner van merken die investeren voor de tevredenheid van de consument. Zonder dubbelzinnigheid. Daarom is het voor Gekozen Product van het Jaar zo belangrijk om de consument te begrijpen en zich niet te beperken tot tests die de marketingdimensie, inherent aan FMCG-producten, niet omvatten.

Het onafhankelijke studiebureau GfK deed in zijn GfK Consumer Life Survey in 2016 onderzoek naar de verschillende trends die voor Belgische consumenten belangrijk zijn bij de aankoop van een product. Wanneer slaat een product aan bij de Belgische consument?

- De Belgische consument is in de eerste plaats op zoek naar een ecologisch verantwoorde oplossing waarbij hij zich goed voelt. Hij wil waar voor zijn geld maar 48% van de Belgen wil dat bedrijven en merken milieuvriendelijk zijn en 32% van de Belgen verkiest minder maar wel meer kwaliteitsvolle producten. Dit geeft de consument een goed gevoel.

-  Op de tweede plaats kiest de Belgische consument voor de ervaring. Hij koopt een product omdat hij er plezier aan wil beleven. 45% wil zichzelf verwennen en 31% verkiest de ervaring boven iets materieels.

-  De Belgen hebben ook de neiging om vooral producten te kopen waar ze zich veilig en zeker bij voelen. Dit zorgt immers voor gemoedsrust. 28% van de Belgische consumenten leest altijd de labels op een product en 25% koopt enkel producten van vertrouwde merken. Deze trend wordt vooral opgemerkt bij senioren.

-  Ten slotte is de Belgische consument vaak op zoek naar producten die zijn leven eenvoudiger maken, tijdwinst opleveren en een gevoel van vrijheid geven. 31% verkiest producten op maat van zijn behoeften en 24% is op zoek naar oplossingen die het leven vergemakkelijken. 22% waardeert tijd meer dan geld.

De cijfers bevestigen het. Het rode logo heeft een belangrijke impact: twee Belgische consumenten op drie kennen het logo, 76 % is geïnteresseerd in de aankoop van een product dat het logo draagt, en een product met het logo gaat aanzienlijk langer mee dan andere. Bovendien wint het logo ook nog steeds aan bekendheid. Terwijl in 2015 56% van de Belgen het logo kende, was dit in 2016 reeds gestegen naar 70%. In 2015 realiseerden de verkozen producten gemiddeld 303% meer marktpenetratie na de bekendmaking van de winnaars2.

De nieuwe producten vallen in de winkelrekken beter op omwille van het rode logo. Deze differentiatie bevordert de relatie met de consument en heeft een gunstige invloed op de omzet.