Belgen doen aan social cocooning

social cocooning

Research

social cocooning

Onze woningen zijn vandaag veel meer dan een plaats om te eten, te ontspannen en te slapen. Ze zijn het centrum van ons persoonlijk cultureel universum. Dat is de uitkomst van, de Techonomic Index, het meest uitgebreide onderzoek dat peilt naar de manier waarop Europeanen omgaan met technologie. De Technomic Index is een studie in opdracht van Samsung Electronics door het studiebureau Blue Rubicon. Aan de studie namen meer dan 18.000 respondenten deel in 18 Europese landen waaronder ook België.

Met een gemiddeld aantal van 18 elektronische toestellen per gezin[i], zet de Belg de evolutie naar slimmere woningen ongehinderd voort. De mogelijkheden die consumenten vandaag voorhanden hebben zijn eindeloos. Netwerktechnologie en slimme elektronische toestellen maken het mogelijk voor ons om hypergeconnecteerd te zijn, waardoor we waar en wanneer we willen content kunnen consumeren. De blijvende populariteit van sociale netwerken zorgt ervoor dat onze levens meer dan ooit verbonden zijn. Het potentieel van het Internet of Things zal de komende maanden en jaren toenemen, en de manier waarop wij onze online verbonden toestellen gebruiken, blijft evolueren. Trendwatcher Herman Konings licht toe: “Cocooning stak eigenlijk al de kop op in de jaren tachtig en we zien dat deze trend zich vandaag doorzet in een veel socialere vorm, social cocooning. De mensen blijven graag thuis, maar wel om te netwerken met vrienden en familie, of zelfs om te gamen met mensen die ze nooit ontmoet hebben. Ze consumeren thuis steeds meer digitale content en dit is allemaal mogelijk gemaakt door technologische innovaties zoals streaming, het internet of things en de smart TV. Het lokale aspect neemt ook aan belang toe: huizen dienen meer en meer als ‘open huizen’ waar ze vrienden en kennissen of mensen uit de buurt ontvangen of waar vreemden zelfs een kamer kunnen huren, denk maar aan de opkomst van Airbnb”.

Enkele vaststellingen op basis van deze studie:

- Meer dan zes op tien Belgen streamen tv, film of videocontent meer dan de 51% die downloaden

- Belgen die tv, film of videocontent streamen, doen dit dagelijks bijna een uur

- Belgen zijn grootste afnemers van digitale boeken en magazines in Europa

Om ons te ontspannen doen we steeds vaker een beroep op nieuwe technologische snufjes. Zo streamt meer dan zes op tien[ii] Belgen vandaag geregeld video's, meer dus dan het aantal dat content downloadt. E-books en andere digitale publicaties zijn in ons land populairder dan in welk ander land in Europa: ruim veertig procent (43%[iii]) kocht minstens een keer een e-boek of e-magazine.
- Gemiddeld kijkt de Belg dagelijks 3 uur en 11 minuten tv
- Meer dan 91% kijkt dagelijks tv
In België kijkt maar liefst 91% van de bevolking dagelijks tv. Door de opkomst van streaming- en downloaddiensten kan de consument tv-kijken een meer persoonlijke invulling geven. De tv maakt traditioneel onderdeel uit van het meubilair in de Belgische woonkamer, maar wordt nu steeds meer het verzamelpunt van digitaal amusement.
(noten)
[i] De gezinnen die hebben deelgenomen aan de enquête bezitten gemiddeld 18,3 producten of toestellen. Dit gemiddelde is gebaseerd op de volgende lijst van producten: mobiele telefoon, tablet, pc/laptop, printer, fototoestel/videocamera, tv, videospeler, kooktoestel(len), schoonmaaktoestel(len), gameconsole, audio/hifi-systeem.
[ii] 60% van de respondenten streamt minstens een keer per week tv-programma's, films of videocontent.
[iii] 43% van de respondenten kocht al minstens een keer digitale content.