Belgen geven hun winkelketens 7,5/10

shop

News / Research

shopDe Belgische consument hecht steeds meer waarde aan het assortiment en de prijskwaliteitsverhouding van producten in de winkel. Dat blijkt uit de verkiezingen Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards Belgium.

Afgelopen jaar hebben 204.000 consumenten de Belgische winkelketens en webshops beoordeeld. Daaruit blijkt dat winkelketens gemiddeld een rapport krijgen van 7,5/10 op een totaal van 9 selectiecriteria, waaronder prijs-kwaliteitverhouding, klantvriendelijk personeel, assortiment en sfeer en vernieuwing. Daarnaast toont de studie aan dat in fysieke winkels het assortiment en prijskwaliteitsverhouding aan belang winnen. De meerwaarde die de klant ervaart bij klantvriendelijkheid en service is voor de klant daarentegen duidelijk afgenomen.

De verkiezing geeft nagenoeg dezelfde evolutie weer voor webshops in de Qrf Webshop Awards. De prijskwaliteitsverhouding blijft voor webshops het belangrijkste element, promoties staan nog steeds op de tweede plaats. Het minst belangrijke aspect bij webshops is dan weer de service.

6e0e10b9-2878-4b89-820d-d9a3d524bdd2Dat de verkiezing Beste winkelketen van België uitgegroeid is tot een verkiezing die het grote publiek bereikt, blijkt niet alleen uit het hoge aantal deelnemers. In 2016 beschouwt 54% van de ondervraagden het logo van de verkiezing als een echt keurmerk. 52% bevestigt dat het logo van Qrf Beste Winkelketen van België een positieve bijdrage levert aan het imago van de winkel die de prijs wint. Nog eens 52% vindt dat het logo een meerwaarde biedt bij het oriënteren naar een bepaalde winkel.

Voor Mark Veldkamp, commercieel directeur van Q&A, initiatiefnemer van het ‘Retailer of the Year’ concept is de groeiende visibiliteit en geloofwaardigheid van het logo een blijk van duurzaam vertrouwen van de consument. « Dit vertrouwen willen wij dan ook blijven verdienen door van onze kant winkelketens aan te sporen om het beste van zichzelf te geven in de bestaande categorieën, » vertelt hij. « Meer nog, wij willen de retailers ook aanmoedigen om mee te zijn met hun tijd en maximaal rekening te houden met de veranderende behoeftes van de consument. »