Belgen hebben 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

News

img58f78254952c1_thumbDe mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. De Belgen gebruiken nu in totaal 2 miljoen klantenkaarten via hun smartphone. Volgens BD myShopi, het bedrijf achter de applicatie, telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers. De populariteit van klantenkaarten en promofolders vindt stilaan een weg naar het digitale tijdperk.

« Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meezeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna 2 miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd, » vertelt Tim De Witte, CCO van BD myShopi. « De helft van de myShopi-gebruikers heeft zijn klantenkaarten met barcode of QR-code in myShopi gezet en laat die eenvoudig scannen aan de kassa. Uitgaand van een gemiddeld gewicht van 5 gram per kaart, zeult winkelend België nu zo’n 10 ton minder klantenkaarten mee. »

De gebruikersstatistieken van de app leveren interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim 6 kaarten in hun smartphone hebben, waar dat er bij mannen amper 5 zijn.

De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. Het gros van 10 populairste merken zijn supermarkten of retailers met grote verkooppunten. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan 4 klantenkaarten per gebruiker lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna 7 kaarten per gebruiker.

Top 10 gedigitaliseerde klantenkaarten per retailer
1. Colruyt
2. Carrefour
3. Delhaize
4. Hubo
5. Decathlon
6. AVEVE
7. JBC
8. Albert Heijn
9. Ici Paris XL
10. Gamma