Belgen leggen vier Lions op 'n rij in Promo & Activation

stardustforbow (1)

Awards / News

stardustforbowDe Belgen verdedigden hun naam en faam met zwier tegenover de jury van de Promo & Activation Lions, een categorie waarin ze zich al jaar en dag laten opmerken door een rijke buit. Ditmaal legden onze landgenoten vier Bronzen Leeuwen op 'n rij neer. #CallBrussels kwam, zag en overwon al (met een Bronze Lion) een keer bij de Direct Lions, een categorie waarin ons land dit jaar éénmalig zwak presteerde. Maar deze winnaar mag zowel bij de Direct Lions als de Promo & Activation Lions gezien worden. Bureau van dienst was Air Brussels, dat deze spraakmakende campagne bedacht voor visit.brussels, de toeristische dienst die de campagne inzond. De campagne werd uitgevoerd in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles Tourisme - die de campagne via hun internationale netwerken hielpen verspreiden. #CallBrussels won de Bronze Promo & Activation Lion voor 'Use of Ambient Media:  Large Scale' - opvallend genoeg in dezelfde categorie als bij de Direct Lions.

Daarnaast schitterde DDB met Stardust for Bowie, een ontroerende campagne voor Studio Brussel. Het idee is al even geniaal als eenvoudig. Studio Brussel, de jongerenzender van de VRT, liet een nieuwe sterrenconstellatie voor de pas overleden David Bowie registreren in samenwerking met het sterrenobservatorium MIRA. Daarbij betrok het de fans van Bowie: die konden op een aan hem toegewijde webstek hun favoriete Bowie-song aanklikken in de weergegeven constellatie - om deze te delen met iedereen in het universum. Stardust for Bowie won terecht in de categorie 'Response / Real-time Activity'. De campagne werd wereldwijd opgepikt door fans en door toonaangevende magazines zoals BillBoard en Rolling Stone.

 

Ook in deze categorie vielen onze landgenoten over de hele lijn op met hun slimme, simpele ideeën. De campagne voor  van LDV United in opdracht van Benetiet is daar de zoveelste illustratie van: die leverde België een tweede bronzen leeuw op in de categorie 'Response / Real-time Activity'. Het campagneconcept is pakkend zonder meer.  Bij borstkanker krijgen vrouwen borstreconstructie met eigen bindweefsel niet terugbetaald door de ziekteverzekering. Die beschouwt zo'n ingreep namelijk als cosmetische chirurgie. De NGO Benetiet plaatste de zaak op de politieke agenda. ZEB startte een omstreden campagne om een en ander aan te karten: de modeketen gaf 5.000 euro weg aan één van haar klanten voor een borstreconstructie op basis van eigen bindweefsel. De campagne annnex site wekte razendsnel én massaal de interesse van de sociale media en de nationale pers. Eén dag na de aankondiging schonk ZEB de som aan Benetiet. De NGO bracht de zaak onder de aandacht van publiek en besluitvormers zonder enig mediabudget.

Tot slot won Publicis Brussel brons in de categorie 'Use of New Technology' met Real Views, een campagne voor de Renault Mégane van het gelijknamig automerk. Ook hier viel het idee op om zijn eenvoud. Renault testte het effect van de nieuwe Renault Mégane letterlijk in het straatbeeld door het nieuwe model uit te rusten met camera's en software voor gezichtsherkenning. Daarmee liet het iedere persoon registreren die naar de nieuwe wagen keek.

https://www.youtube.com/watch?v=dcsnnkzCdGs

De Grand Prix ging naar Venables Bell & Partners San Francisco met #Optoutside voor REI.