Belgen maken zich op voor VeggieChallenge 2023
Zijn we klaar voor de vierde editie van de VeggieChallenge in maart 2023? Bij de Belgen jonger dan 35 eet nog maar 58 % elke dag vlees en vis, volgens onderzoek van iVox in opdracht vanProVeg - voorheen gekend als EVA vzw. De toekomst is dus meer dan ooit plantaardig! Of deze cijfers nog toegenomen zijn de afgelopen maanden en andere interessante bevindingen, maakt Garden Gourmet in het nieuwe jaar bekend. Met de VeggieChallenge, die op 1 maart 2023 opnieuw gedurende een maand plaats vindt met een waaier van initiatieven en acties, speelt ProVeg in op de wil van de Belgen om meer plantaardig te eten. Samen met hoofdpartners Garden Gourmet en Colruyt Group wil ProVeg de Belgen inspireren om een maand lang (meer) veggie of vegan te eten.
1 op 8 gezinnen (Studie GfK in opdracht van ProVeg (april 2022) deed in 2022 mee aan de VeggieChallenge. In Vlaanderen at 14,6% van de gezinnen tijdens die maand minstens één keer in de week vegetarisch en in Wallonië 9,1%. 41% van de Belgische gezinnen geeft aan dat ze de VeggieChallenge kennen. Er is dus al een mooie basis, maar ook nog werk aan de winkel. Nog meer Belgen informeren over en inspireren om deel te nemen aan de VeggieChallenge in 2023 kan zeker zijn vruchten afwerpen. Vaker plantaardig eten heeft wel degelijk impact. Door minder of geen vlees en zuivel te eten, bespaarden de deelnemende gezinnen in 2022 samen maar liefst 26 miljard liter water, 18 000 ton CO₂, 47 km² land en 1,5 miljoen dierenlevens. Bovendien blijkt uit bevragingen van deelnemers van de VeggieChallenge dat deze maand minder of geen vlees eten een blijvende invloed heeft op de eetgewoontes.
Garden Gourmet is voor de vierde keer partner van de VeggieChallenge."We willen vooral enthousiasme creëren om meer duurzaam te gaan eten. Het gaat ons om de bewustwording, ervoor zorgen dat consumenten weten dat ze een steentje kunnen bijdragen aan een betere planeet door meer plantaardig te gaan eten" zegt Arthur Duquesne de la Vinelle, business manager bij Garden Gourmet. Garden Gourmet is de marktleider van vleesvervangers in België en zag de voorbije jaren de vraag naar producten gestaag groeien. Met de VeggieChallenge wil Garden Gourmet mensen inspireren en hen bewust maken van het belang om vaker voor plantaardige opties te kiezen.