Belgen vragen wat voor weer het wordt dankzij Kunstmaan

Crea / News

Kunstmaan GoogleKunstmaan|Accenture Interactive heeft een nieuwe weerinterface voor het Koninklijk Metereologisch Instituut (KMI) gebouwd na de lancering van Google Assistent in België. Met Google Assistent kunnen mensen antwoorden krijgen en meer dan een miljoen acties uitvoeren met hun stem. KMI-weersupdates zijn vanaf nu voor het eerst toegankelijk via een spraakopdracht in het Nederlands en Frans.
Kunstmaan|Accenture Interactive ontwikkelde en bouwde de gespreksagent met behulp van Googles Natural Language-processor om tot vragen en antwoorden te komen die de unieke gebruikerservaring vorm geven. Naast simpele verzoeken voor weersinformatie op basis van locatie of tijd, kunnen mensen ook echte vragen stellen aan de Google Assistent, zoals Heb ik vandaag een jas nodig?” of “Kan ik aanstaande zaterdag een barbecue plannen?”. Een onmiddellijke reactie met betrouwbare weersinformatie van het KMI die is afgestemd op de vraag volgt. Dagelijks gesproken updates en on-demand weersvoorspellingen zijn bedoeld om de dagelijkse interacties van mensen met het KMI te transformeren en te verbeteren, en dat op een zeer persoonlijke en intuïtieve manier.


“We zijn zeer blij dat we de nieuwe Belgische Google Assistent meteen konden inzetten voor het KMI, als langdurige digitale partner van het KMI sinds 2008 en als een bureau dat zich richt op het creëren van doelgerichte merkervaringen die een verschil maken voor mensen,” zegt Roeland Gielen, managing director Kunstmaan|Accenture Interactive. Deze interface is een mooi voorbeeld van ons geloof in mensgericht ontwerp dat tot stand kwam door een groep experten - van copywriters tot UX-strategen tot designers - die het leven van mensen beter wil maken. Het weer in België is misschien onvoorspelbaar, maar vanaf nu kan iedereen op de meest eenvoudige en natuurlijke manier vragen wat voor weer het is en zich kleden naar regen of zonneschijn. Samenwerken met Google aan deze innovatieve interface voor het KMI was geweldig. We kijken uit naar meer boeiende projecten om de ervaringen die mensen hebben met merken via de Google Assistent nog persoonlijker, makkelijker en relevanter te maken.