Belgian Marketing Awards lossen voltallige jury

Awards / News

Met 183 bedrijven en marketeers die genomineerd werden voor de Belgian Marketing Awards tekent de derde editie een eerste record op. Tegelijkertijd is ook de voltallige jury bekend. Let the games begin...

183 bedrijven en marketeers werden via de verenigingen achter de Belgian Marketing Awards en de website van de organisatie genomineerd om een case in te dienen voor de derde editie van de meest prestigieuze marketingprijzen in ons land. “Dit aantal stijgt jaar na jaar,” vertelt Dominique Vercraeye (Chosen Group), voorzitter van het Steering Committee. Hij toont zich tevreden: “Je voelt dat deze prijzen leven in de markt. We krijgen zowel gevestigde waarden binnen voor Marketing Company of the Year en Marketing Leader(ship) of the Year, als interessante, minder bekende kandidaten voor Young Marketing Company of the Year en Marketing Leader(ship) of the Year.” Zoals bekend bestaan de Belgian Marketing Awards uit drie categorieën.  

Indienen van dossier is waardevolle oefening op zich

De genomineerde cases krijgen nu de vraag of ze een dossier willen indienen en hun kansen willen verdedigen. Lang niet elke genomineerde case doet dit en daar is Dominique Vercraeye blij mee: “We mikken op zo’n 40 cases waaruit het Selection Committee, dat bestaat uit het Steering Committee, de genomineerden van vorig jaar en marketing professionals uit diverse sectoren, 9 finalisten aan de jury bezorgt. We willen ons sterk evoluerend vakgebied in de spotlights zetten, maar niet elk merk is al helemaal futureproof of voelt zich al klaar om zich op marketingvlak bloot te geven voor de buitenwereld. We verwachten dat de beste leerlingen automatisch zullen inzien dat ze kans maken.”

De oefening van het indienen van een dossier is volgens de voorzitter van het Steering Committee trouwens waardevol op zich. “Wanneer je onze template invult, heb je meteen een uitstekend assessment van waar je staat met je marketing en waar je naartoe wil,” zegt hij. “Het is zeer belangrijk daar geregeld tijd voor te maken.”

Kandidaturen kunnen nog worden bevestigd tot eind juni (ook wie niet genomineerd is, kan zich trouwens nog aanmelden bij nathalie.prieto@marketing.be), waarna ze tot 11 september hebben om hun dossier in te dienen. Het Selection Committee kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Op basis daarvan, aangevuld met een mondelinge presentatie, bepaalt de jury de winnaars. Die worden op 9 november bekendgemaakt.

Jury voltallig

Net op het moment dat de nominaties afgerond zijn, maken de Belgian Marketing Awards ook de voltallige jury bekend. Voorzitster Anouk Lagae (Accent Jobs) krijgt het gezelschap van Catherine Closset (Stellantis), Claude Pecheux (EDHEC), Eddy Cremers (Ipsos), Emma Everard (Kazidomi), Gabriela Gomez (Nestlé), Jolien Schelstraete (Alpro), Kris Michiels (Unilever), Patrick De Pelsmacker (Universiteit Antwerpen), Suzanne Stroobants (Mindshare), Thierry Geerts (Google), Tom Theys (FCB) en Anne-Françoise Piette (Brain Impact).

“Onder andere door de winnaars van het vorige jaar een plaatsje in de jury aan te bieden proberen we elk jaar een goede mix van jong en meer ervaren te hebben,” besluit Dominique Vercraeye. “Daarnaast is er een afgevaardigde van elk van de organiserende verenigingen en maken ook twee academici deel uit van de jury. Ik ben trouwens heel blij dat we ook dit jaar een mooi evenwicht van mannen en vrouwen hebben.”

Ter herinnering, ACC, BABM, BAM, BMMA, CUBE, UBA en UMA organiseren de Belgian Marketing Awards voor de derde keer. Ze genieten de steun van Deloitte en Trends/Trends-Tendances, net als sponsoring van Adobe en Salesforce. De awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Net door het brede draagvlak van alle grote marketing-, communicatie- en mediaverenigingen kunnen de awards worden gezien als een van de meest toonaangevende in het vakgebied.