België, een top cross-border land?

News / Research / Retail

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, lanceert een onderzoek naar de 16 sterkste Europese landen met een focus op hun cross-border prestaties van zowel een consumentenperspectief als een zakelijke benadering. De Europese consumenten hebben Luxemburg geselecteerd als winnaar terwijl Duitsland de leiding neemt als Europees land met de beste cross-border online shops en marketplaces. De totale online EU cross-border markt vertegenwoordigt een omzet van €108,75 miljard in 2019 (exclusief reizen). Een studie geproduceerd door CBCommerce met de ondersteuning van FedEx Express en Worldline.

Consumentenperspectief

De ‘Top 16 Landen Cross-Border Retail Europe’ editie vanuit consumentenperspectief is een volledige compilatie van cross-border gegevens. De ranking wordt verkregen door de afweging van vier parameters: de online cross-border verkopen in Europa (16 landen in West-Europa en Scandinavië); het cross-border online marktaandeel; het cross-border consumentenvertrouwen; en het percentage van cross-border webbezoekers.

Gebaseerd op de bovenstaande methodologie, zijn de Top 16 landen voor 2019:

1. Luxemburg
2. Ierland
3. Oostenrijk
4. Denemarken
5. Zwitserland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Noorwegen
8. België
9. Frankrijk
10. Spanje
11. Zweden
12. Italië
13.  Duitsland
14. Finland
15. Portugal
16. Nederland

De stijgers die klimmen met één positie zijn Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Zweden en Finland. Noorwegen stijgt met twee posities. De landen met dezelfde positie als het jaar ervoor zijn Luxemburg, Ierland, Oostenrijk, Denemarken, België, Duitsland en Nederland.

België als Top 8 cross-border land

De ranking van België is stabiel gebleven over 2018/2019 en scoort goed voor het consumentenvertrouwen in online cross-border e-commerce. België heeft een cross-border omzet van €2,6 miljard, een stijging van 18% in vergelijking met 2018 en goed voor een marktaandeel van 26,5%. Over de grens kopen Belgen hoofdzakelijk op Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish en AliExpress, alsook van bij noorderburen Bol.com en Coolblue.

Meest voorkomende zorgen van consumenten bij het online shoppen in andere EU landen

De grootste uitdagingen voor consumenten die online over de grens heen bestellen zijn leveringstijden, verkeerd geleverde goederen, beschadigde goederen en het retourbeleid. Gedurende de coronapandemie werden de logistieke uitdagingen nog veel prominenter.

Zakelijk perspectief

De ‘Top 10 Cross-Border Retail Europe Landen’ editie van een zakelijk perspectief is een compilatie van cross-border data komende van de Top 500 EU Cross-Border Retail. 

De Top 10 landen rangschikking die de beste webshops en marketplaces ontwikkelen zijn:

1. Duitsland met nr 1 Zalando, nr 2 Thomann en nr 3 Bikester
2. Nederland met nr 1 C&A, nr 2 TomTom en nr 3 EMP
3. Zweden met nr 1 Ikea, nr 2 H&M en nr 3 COS
4. Verenigd Koninkrijk met nr 1 Fruugo, nr 2 Asos en nr 3 Farfetch
5. Denemarken met nr 1 Lego, nr 2 Vivino en nr 3 Jack & Jones
6. Zwitserland met nr 1 Nespresso, nr 2 Reifen-Pneus-Online en nr 3 Dolce Gusto 
7. Frankrijk met nr 1 Decathlon, nr 2 Moncler en nr 3 Carrefour
8. Oostenrijk met nr 1 Blue-tomato, nr 2 XXXLutz and nr 3 Swarovski
9. Italië met nr 1 Net-à-Porter, nr 2 Gucci en nr 3 Stone Island
10. Spanje met nr 1 Zara, nr 2 Mango en nr 3 Camper

Cross-border consumentenperspectief en zakelijke benadering zijn vaak tegengesteld

Duitse en Nederlandse consumenten lopen achter op het gebied van cross-border online shoppen, terwijl hun landen een broedplaats zijn voor webshops die in het buitenland verkopen. Luxemburgse en Ierse consumenten kopen veel cross-border, maar er zijn geen grote native cross-border webshops ontstaan. Meer gebalanceerd is Denemarken.

“Ik wil ons onderzoeksteam en onze research partners FedEx Express en Worldline bedanken voor hun steun bij het opstellen van deze nieuwe ranglijst. Het maakt de beste Europese spelers op het gebied van cross-border e-commerce transparant en stimuleert de hele sector,” besluit Carine Moitier, de oprichtster van CBCommerce.eu.