België onder invloed?

Communication / Marketing / News

belgiumundertheinfluencenewsw_isobarPartnerschappen tussen merken en influencers worden steeds gebruikelijker. De een pakt het alleen beter aan dan de ander. Door de druk van de concurrentie, behoefte aan vernieuwing, de toename van ad-blockers en de stijgende populariteit van influencers proberen merken elkaar onderling te beconcurreren door deze partnerschappen met influencers aan te gaan. Er is tegenwoordig veel data beschikbaar over influencermarketing. "Alleen beperkt deze informatie zich tot gegevens over de Verenigde Staten of andere Europese landen. Daarom was het tijd om de huidige situatie in België te onderzoeken, een land dat zowel qua taal en cultuur veel verschillen kent," zegt men bij IsobarIn samenwerking met de Belgian Association of Marketing, Influo en Profacts voerde digital marketing agency Isobar (Dentsu Aegis Network) een uitgebreid driedelig onderzoek om het 'influencerfenomeen' in België – aan de hand van lokale data- te analyseren en te begrijpen.
Influencermarketing is op digitaal niveau een nog redelijk nieuw fenomeen, waar we de komende jaren nog veel uitdaging in zullen krijgen. Fake followers, fake likes, unequal content quality, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Momenteel bevinden we ons nog steeds in een Amerikaanse far west met cowboys, indianen, blauwe tunieken en een “gold rush” mindset. Om een beter inzicht te krijgen in de touchpoints, en om de rol van influencermarketing beter te begrijpen, zijn er een aantal cruciale vragen die beantwoord zullen moeten worden, stelden de onderzoekers vast: "Zo dient men te kijken naar de scope en de meetbaarheid van de campagne, de mate van engagement van het publiek, de relevantie van het bericht en in hoeverre de influencer daadwerkelijk voor het merk gekozen heeft uit voorkeur voor het merk. Het werd hoog tijd dat we gegevens verkregen die volledig op België betrekking hadden. Deze tastbare en relevante inzichten kunnen in de toekomst zeer handig van pas komen."
Om een volledig beeld van de sector te krijgen dienden verschillende aspecten van influencermarketing aan bod te komen en de main players van de sector geïnterviewd te worden. Het project bestaat uit drie delen. Een eerste onderdeel is gericht op de impact van influencers op het grote publiek, in samenwerking met Profacts. Een tweede onderdeel heeft te maken met het identificeren van de wensen en verwachtingen van de influencers zelf, in samenwerking met Influo. En een laatste onderdeel voor marketeers geeft een overzicht van de sector in kwestie te geven, in samenwerking met de Belgian Association of Marketing.