Belgische bloggers willen van hobby hun beroep maken

Bloggers UTD logo

Media / News / Research

BloggersUTD

Wie de populariteit van blogs nog niet met eigen ogen heeft zien toenemen, heeft de afgelopen twee jaar onder een steen geleefd. Bloggen is hot, ook binnen de toeristische sector. Daarom organiseerde pr-en communicatiebureau Sound of C op 6 februari 2016 “Bloggers UTD – the travel gathering”. Om meer inzicht te krijgen in het Belgische bloggerlandschap, nam Sound of C ook een vragenlijst af bij zowat 100 aanwezige bloggers. Daaruit blijkt dat bloggers naast ervaringen delen, steeds meer geld willen verdienen met hun blog. 40% van de bloggers gaf aan dat dit hun ultieme doel is. Dat staat haaks op de kleine 20% die al een budget durft te vragen voor een blogpost. Of dat überhaupt al mogelijk is in België, was het onderwerp van gesprek op Bloggers UTD – the travel gathering.

Het ontmoetingsplatform tussen de toeristische sector en bloggers in België is een primeur. “We merken dat beide partijen graag met elkaar willen samenwerken, maar elkaar nog niet altijd even goed begrijpen,” zegt Jo Thuys, manager van Sound of C. “Bloggers UTD was alvast een eerste stap om daar verandering in te brengen.” Op het evenement presenteerde Sound of C ook de resultaten van hun eigen blogger survey. Bedoeling van de survey was om een profielschets te maken van Belgische lifestylebloggers: wie zijn ze en hoelang zijn ze al bezig met deze hobby? Wat zijn hun doelen en komt dat overeen met de return die ze vragen? Hoe verspreiden of promoten ze hun blog en welke rol spelen sociale media daarin? Tijd om een profielschets op te maken!

Bloggers zijn jong en vrouwelijk

In de vragenlijst werden 96 toerisme- en lifestylebloggers ondervraagd, waarvan 29% mannen en 71% vrouwen. Bloggen op professionele basis heeft pas enkele jaren geleden zijn ingang gekregen en dat wordt weerspiegeld in de antwoorden van de survey. 56% van de ondervraagden begon zijn of haar blog pas tussen nu en twee jaar geleden, een vierde begon reeds 3 à 5 jaar geleden en van 19% is de blog tussen de 5 en 10 jaar oud. Daardoor is de vrij jonge gemiddelde leeftijd van 31 jaar ook geen verrassing. De survey onthult een groot aantal mid twintigers, maar enkele uitschieters tussen de 40 en 50 jaar trekken dat gemiddelde iets naar omhoog.

Geldzaken: Belgische terughoudendheid of slimme zet?

Wanneer de bloggers gevraagd wordt wat hun ultieme doel is, blijkt “leven van de inkomsten van hun blog” een populaire keuze te zijn. Bijna 40% blogt om dat doel uiteindelijk te bereiken. Alleen zijn er maar weinig bloggers die de stap durven te zetten. Want ondanks de geldwens van de bloggers, is er amper 18% die een effectief een budget durft te vragen. De overige 76% vraagt enkel een gratis verblijf of product voor het schrijven van een blogpost. “Belgische bloggers zijn nog wat terughoudend. Ze moeten inzien dat een blogpost even lang leeft als een gewoon kranten- of magazineartikel en daardoor een grotere waarde heeft dan de meesten op dit moment denken”, verklaart Nicholas Montemaggi, Digital Marketing Manager van Emilia Romaga Tourist Office en één van de sprekers op Bloggers UTD – the travel gathering.

Sociale media als traffic generator

De waarde van een blogger wordt naast zijn of haar content, vooral bepaald door het aantal volgers en het aantal bezoeken op de blog per maand. Om dat getal steeds te blijven opkrikken, geeft 98% van de bloggers aan sociale media te gebruiken. “Gratis, en je kunt er op korte tijd veel mensen mee bereiken”, zegt Yentl Keuppens van lifestyleblog Just Yentl. Dat dat gratis gegeven erg belangrijk is, wordt ook duidelijk als je de andere manieren van traffic genereren bekijkt. E-mail marketing (31%), personal influencers (31%) en blogplatformen (28%) blijken vaak te worden gebruikt om een blog in de kijker te zetten. Aan de zijlijn kwam ook vaak SEO - search engine optimization - en WOM - word of mouth - naar boven. De betalende tool “promoted posts” op sociale media scoort daardoor iets lager (23%).  Momenteel telt de grootste groep Belgische blogs (26%) tussen de 1000 en 5000 unieke bezoekers per maand. 18% van de Belgische reis- en lifestyleblogs heeft zelfs meer dan 15 000 bezoekers per maand.

Favoriete bestemmingen liggen in lijn van consumentenvoorkeuren

Aangezien de ondervraagde bloggers allemaal een travelsectie op hun blog hebben, werd ook naar hun favoriete bestemmingen gevraagd. Binnen Europa scoren vooral Italië (15%), Spanje (15%) en Frankrijk (6%) als landen en London (23%), Berlijn (14%) en Barcelona (13%) als citytrip erg hoog. Gaan ze iets verder op reis, dan reizen bloggers het liefst naar USA (14%), Thailand  (10%) en Australië (7%), op vlak van citytrips kiezen ze dan ook niet toevallig voor New York (38%), Bangkok (5%) of Sydney (3%).

Om hun reizen te bespreken werken bloggers het vaakst samen met PR-bureaus (gemiddeld elke 2 – 3 maanden) en hotels (gemiddeld elke 6 maanden). Andere samenwerkingen worden op poten gezet met toeristische diensten (gemiddeld elk jaar),  touroperators (zelden) en luchtvaartmaatschappijn (zelden).

Het meest tevreden zijn bloggers van de diensten van PR-bureaus, gevolgd door de samenwerkingen met toeristische diensten en hotels. Omdat er nog maar zelden met touroperators of luchtvaartmaatschappijen gewerkt wordt, antwoordt het merendeel van de respondenten daar “neutraal”.