Belgische bureaus genomineerd voor EEA 2016

Awards / News

EEA 2016

Op donderdag 8 december worden in het Ritz-Carlton hotel te Berlijn de European Excellence Awards 2016 uitgereikt. Die bekronen de beste PR- en communicatiecampagnes van het afgelopen jaar in Europa. De European Excellence Awards, dit jaar aan zijn tiende editie toe, mocht nog nooit zoveel inschrijvingen ontvangen. Ook in ons land zijn er enkele genomineerden.

Lewis België is genomineerd voor de European Excellence Award voor beste Benelux-campagne met Indevuilbak, ingezonden als Litter & Glamour In The Trash Bin. Indevuilbak is het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil van OVAM, Fost Plus en VVSG. Op basis van een concept van LDV werkte Lewis een PR-strategie uit. De zomercampagne benaderde Vlamingen niet enkel op traditionele wijze, maar slaagde er ook in Bekende Vlamingen en influencers achter het project te scharen door middel van opiniestukken, Snapchat-stories, Instagram-cartoons en Twitter-polls. Deze PR-acties werden telkens gelinkt aan herkenbare situaties waar het probleem van zwerfvuil zich stelt.

Atrium Brussels is in de categorie Government Agencies & Parties genomineerd voor haar project Make.Brussels, dat Brussel na de aanslagen van 22 maart opnieuw aantrekkelijk moest maken. De campagne moedigde architecten, designers, ondernemers, evenementorganisatoren, webdesigners, koks, schilders, musici en andere creatieve talenten aan om ideeën voor de stad uit te denken en voor te leggen. Want wanneer een stad lijdt, is het ook de taak van de burgers hun stad te steunen.

De gelijkgestemde campagne #CallBrussels van Visit Brussels is dan weer genomineerd in de categorie Travel & Tourism. Die wilde buitenlandse toeristen ervan overtuigen dat Brussel nog steeds een aantrekkelijke bestemming is. Vanuit drie telefooncabines beantwoordden gewone Brusselaars gedurende vijf dagen alle vragen van twijfelende toeristen. Hun antwoorden op de vraag 'How is life in Brussels today?' werden samen met sfeerbeelden verwerkt tot een filmpje dat moest aantonen dat de hoofdstad ondanks de onheilspellende berichten van de voorbije weken en maanden nog steeds een aangename stad is.

Ten slotte gaat ook Chateaux Real Estate, een bureau dat de ontwikkeling van vastgoedprojecten op een specifieke manier benadert, met een nominatie aan de haal voor haar campagne An ode to Hasselt – Building site tourism.