Belgische kmo’s hinken 50% achterop in VR, audio branding en big data

Marketing / News / Research

Voor het vijfde jaar op rij organiseerde Comma in samenwerking met Vives de Big Marcom Survey, een grootschalig onderzoek dat peilt naar de marketingcommunicatie van kmo’s. Naast België gingen zij in Nederland, Frankrijk, Engeland en Luxemburg op zoek naar inzichten en tendensen op vlak van marketing en communicatie. 321 bedrijven en organisaties namen in maart, midden in Covid-19 tijden, deel aan dit onderzoek. Comma, brand strategists is een strategisch B2B-marketingbureau dat zich toelegt op ondernemerschap. 

45% van de Belgische kmo's verwacht stijging van het marketingbudget

“2020 is een speciaal jaar,” vertelt Greetje Demuelenaere, founder van Comma. Meteen hét moment om te kijken hoe kmo’s schakelen in Covid-19 tijden. Desondanks de huidige situatie blijkt, net als vorig jaar, 60% van de kmo’s een marketingbudget voorop te stellen. Een fikse stijging van 20% vergeleken met de resultaten uit 2018. 45% van de Belgische kmo’s verwacht de komende jaren zelfs een stijging van dat budget. Nederland en Frankrijk schatten de toekomst nog positiever in, met 80% van de kmo’s die een stijging van het budget verwacht de komende jaren. De Britten zien de toekomst echter somber in en verwachten een daling. Te wijten aan de Brexit?

Belgische en Europese bedrijven zijn over het algemeen tevreden met hun budgetten, die jaar na jaar stijgen. In grote ondernemingen blijft het echter nog steeds een opgave om marketing als volwaardige topic op te nemen. Daar wil Comma als brand strategists in the picture komen. “Wij zijn er om die bedrijven te overtuigen dat marketing geen kost, maar een investering is.”

Top 3 doelstellingen van een marketingplan: groei, brand awareness en loyalty

66% van de kmo’s geeft aan een marketingplan op te stellen. De drie belangrijkste doelstellingen voor hen zijn groei stimuleren, gezonde brand awareness creëren en sterke loyalty opbouwen. Aan employer branding hecht men opmerkelijk minder belang. Toch wordt opvolging op regelmatige basis bij de grote meerderheid achterwege gelaten. En dat terwijl een plan maar succesvol is wanneer je het meet, bijstuurt, schakelt en zo opnieuw meet. Het gebrek aan opvolging kan te wijten zijn aan het feit dat ruim 1/3e van de respondenten te weinig kennis bezit om zelf aan de slag te gaan met hun marketingplan. Een punt dat snel opgelost kan worden en waar comma, brand strategists u bij kan helpen.

Geïntegreerde media inzetten en crossmediaal plannen is de key tot succes

Hoewel Belgische kmo’s in deze tijden makkelijk de weg vinden naar digitale middelen, zit er nog steeds zeer veel potentieel bij SEO, SEA, PR en de klassieke media. Geïntegreerde media inzetten en crossmediaal plannen is en blijft de key tot succes, advies waar Greetje Demuelenaere graag de nadruk op legt. Ook in Covid-tijden. Europese kmo’s hebben dit intussen beter begrepen dan de Belgen. Comma stelt bij hen dan ook een opmerkelijke voorsprong vast. Belgische kmo’s hinken daarnaast sterk – meer dan 50% – achterop in vergelijking met Europese kmo’s op vlak van marketingtendensen van de toekomst zoals marketing automation, influencer marketing, chatbots, IOT, Big data, AI, VR, sonic of audio branding en voice search.

90% van de marketingbeslissingen en budgetbeheer gebeurt bij het marketing team

Ten slotte valt 90% van de marketingbeslissingen en het budgetbeheer onder de verantwoordelijkheid van het marketing team binnen Belgische kmo’s. Een goede evolutie in vergelijking met de afgelopen jaren. Op die manier ligt de focus op merkopbouw (brand awareness) en wordt marketing steevast ingezet als businessdriver. Een duidelijk signaal dat de Europese tendens – gelukkig – niet op ons afkomt, waar procurement of finance dergelijke beslissingen nemen.

Dit zijn enkel de highlights uit het onderzoek. Benieuwd naar alle inzichten die de Big Marcom brengt?