Belgische ondernemers grote winnaar op BeCommerce Awards

Awards / News / Retail

Op donderdag 26 november heeft BeCommerce, de Belgische vereniging voor de e-commerce, voor de vijftiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de webwinkels die zich dit jaar inschreven was Kazidomi, de webwinkel bij uitstek voor gezonde voeding, dat de prestigieuze BeCommerce Award 2020 in de wacht sleepte. Vorig jaar was Kazidomi ook al de favoriete start-up en de favoriet van de jury.

Kazidomi is beste webshop

De BeCommerce Award werd uitgereikt aan de genomineerden voor de Special Jury en Special Public Award nadat de favorieten door de jury geïnterviewd werden vorige week donderdag. Op basis van deze interviews heeft de jury de winnaar van de ‘BeCommerce Award 2020’ verkozen. Uiteindelijk haalde de Belgische webwinkel Kazidomi het van de andere genomineerden: Beemit, Futurumshop, Newpharma en Veepee. Opvallend, want vorig jaar won Kazidomi als nieuwe webwinkel nog de BeCommerce start-up Award en de Special Jury Award. De erkenning wordt bovendien beloond met een geldbedrag van 5000 euro, geschonken door Post NL.

“Met deze winnaar is het meer dan ooit duidelijk dat een nieuwe generatie van e-commerce-ondernemers opstaat in een belangrijke sector die nog ondervertegenwoordigd is in het Belgische e-commercelandschap, namelijk de voedingsindustrie,” ziet Olivier de Wasseige, voorzitter van UWE en juryvoorzitter van de BeCommerce Awards 2020. “Kazidomi is een Belgisch succesverhaal van jonge ondernemers waar oog voor duurzaamheid in het hart ligt van hun activiteiten. Hun enorme groei, ook in het buitenland, toont hun enorme potentieel, iets wat wij als jury graag ondersteunen!”

Belgische ondernemers met vernieuwende concepten

De BeCommerce Awards belonen webwinkels die actief zijn in Belgische markt. Onder die winnaars dit jaar opvallend veel Belgische spelers waaronder Beemit, eCade, Kazidomi, Maison-Lab, Mozzeno, Mytribunews, Nikkel-Art en Noukies. Hiermee wordt een trend onderschreven die BeCommerce al langer waarneemt: Belgische webshops doen het steeds beter tegenover webshops met buitenlandse wortels.

“De genomineerde ondernemingen zijn een bron van inspiratie voor de verschillende bedrijfssectoren om online en offline hand in hand te laten gaan op weg naar een nieuw retailmodel. Met de BeCommerce Awards willen we bedrijven aanmoedigen om nog meer digitale en innovatieve initiatieven te ontwikkelen,” voegt Sofie Geeroms toe.

Vooral jonge, Belgische ondernemers hebben hun weg gevonden naar e-commerce en kunnen vernieuwende concepten opzetten en operationaliseren. Dat blijkt ook uit het verhaal achter de winnaar van de Omnichannel Award Maison-Lab. De Limburgse KMO van de familie Labyed is een typisch familiebedrijf dat zowel sterk staat met fysieke winkels in Genk, Geel en Hasselt als online. Door de coronacrisis heeft Maison-Lab met succes sterker gefocust op de integratie van hun online handel in hun bestaande winkels en vice versa. Op die manier weet Maison-Lab ook het buitenland te veroveren, maar liefst 70% van de omzet van Maison-Lab komt uit Nederland.

Ook achter de Belgische start-up mytribunews, geworteld in het Waalse La Hulpe, schuilt een mooi en zeker in coronatijden herkenbaar achtergrondverhaal: “Het verhaal begon toen oprichter Arnaud na het overleden van zijn grootvader bang was dat zijn grootmoeder zich eenzaam zou voelen. Vanop vakantie stuurde hij enkele gepersonaliseerde postkaarten, wat uitgroeide tot een krantje van een aantal pagina’s met de familienieuwtjes. De grootmoeder was zo blij dat ze het aan al haar vriendinnen liet zien, met alle gevolgen van dien. Ondertussen is uit dit kleinschalige idee een volledige webwinkel ontstaan.”

Algemene favorieten van jury en publiek

De jury toetste onder leiding van Olivier de Wasseige de genomineerden af aan algemene en specifiek ontworpen criteria. De andere leden van de jury waren Prof. Dr. Els Breugelmans, Pascal Butera, Damien Jacob, Doriane Magnus, Edouard Seynaeve, Benny Sintobin, Anne-Catherine Trinon, Matthieu van der Schueren, Michel Vermaerke en Clo Willaerts.

De ‘BeCommerce Special Jury Award’, die uitgereikt wordt aan de webshop die de jury als de ultieme winnaar beschouwt over alle categorieën heen, gaat dit jaar naar Beemit. Beemit is een innovatieve en duurzame start-up en spin-off van de Belgische multinational Agfa, die de verpakking van de pakjes duurzamer wil maken. Dit is het ultieme bewijs dat ook grote Belgisch bedrijven start-upcultuur aan de dag kunnen leggen en voor nieuwe problemen nieuwe oplossing kunnen vinden. De klantenbinding via customized solutions op een duurzame wijze wisten de jury unaniem te overtuigen.

Naast een vakjuryprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. Het publiek kreeg één week de tijd om zijn stem uit te brengen op zijn favoriete webshop. Zo’n 13.152 Belgische consumenten brachten daarvoor hun stem uit voor hun favoriete online winkel. De ‘BeCommerce Special Jury Award’ van 2020 ging naar Newpharma, de online apotheek van Belgische bodem. Zij werden voornamelijk beloond voor hun service die loyaliteit en klantenbinding kon verzekeren en staken met 3544 stemmen met kop en schouder er boven uit.

De definitieve winnaars zijn gekend

De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, ‘BeCommerce Start-up Award’, ging naar mytribunews, een online platform waar je een krant met familienieuws kan ontwikkelen voor grootouders en oudere familiegenoten. Zij werden bekroond voor hun innovatief business model.

De juryleden reikten dit jaar ‘BeCommerce Omnichannel Award’ uit aan Maison-Lab. De award prijst webshops die click & brick combineren en dus zowel erg actief zijn in fysieke retail als in online verkoop. Het Limburgse Maison-Lab heeft online en offline perfect gecombineerd en toont bovendien dat ook Belgische webwinkels sterk kunnen staan in het buitenland met 70% omzet in Nederland.

De ‘BeCommerce Consumer Journey Award’ gaat dit jaar naar De Bijenkorf voor hun innovatieve applicatie. Hiermee volgt de jury de Google Index volgens welk De Bijenkorf de top 10 van Europa wist te halen. De award prijst webshops die de online activiteiten zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken voor de consument of gebruiker.

De Nederlandse cadeauwinkel Your Surprise werd beloond met de ‘BeCommerce Cross-border Award‘ voor de beste grensoverschrijdende winkel. De award huldigt e-retailers die in minstens twee andere Europese landen actief zijn. De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze actief zijn, ze moeten in Europa gesitueerd zijn en een strategie hebben om meerdere markten in Europa te veroveren.

Nikkel-Art, de webwinkel voor gepersonaliseerde wanddecoratie, haalt dit jaar dan weer de ‘BeCommerce Sustainability Award’ binnen. Duurzaamheid ligt aan de basis van hun concept doordat hun producten met 100% groene energie vervaardigd worden én met milieuvriendelijke inkt die vrij is van gevaarlijke stoffen en chemicaliën.

De ‘BeCommerce Innovation Award’ gaat naar de Belgische start-up eCade voor hun B2B-applicatie waarbij ze prijzen op het internet monitoren dankzij Artificial Intelligence. PUB was sponsor van deze prijs, vanuit de overtuiging dat innovatie mee de toekomst vorm geeft en adem geeft aan nieuwe vormen van retail én van communicatie.

De gereedschapswinkel Klium haalde de ‘BeCommerce Advertising Campaign Award’ binnen. Deze prijs beloont de beste promotiecampagne voor een webwinkel in 2020. Dankzij een coherente advertentiestrategie over verschillende kanalen en een slimme keuze van deze kanalen, bestreken ze de volledige customer journey.

De ‘BeCommerce Logistics Award’ beloont de webshop met de beste logistieke strategie, met aandacht voor koolstofvoetafdruk, levertermijn en visie op de ‘last mile’. Hier toonde Futurumshop zich het sterkst. Het Nederlands bedrijf in fietstoebehoren en kleding levert de pakjes ook met de fiets aan huis.

De ‘BeCommerce Payment Award’ bekroont webwinkels die innovatief met het betalingssysteem omgaan, met veel aandacht voor de beveiliging en de wijze waarop de webwinkel optreedt tegen fraude. De winnaar van deze award is Cofidis.

De ‘BeCommerce Platform Award’ bekroont webwinkels die zelf een platform of een marktplaats gecreëerd hebben waar dus derden ook op kunnen verbonden worden. De winnaar in deze categorie is Mozzeno, het eerste Belgische samenwerkingsplatform dat individuen in staat stelt om indirect leningen aan andere individuen te financieren.

De ‘BeCommerce Agility Award’ bekroont webwinkels die snel en effectief inspelen op veranderingen in de buitenwereld. Deze award werd dit jaar extra in het leven geroepen om de webwinkel te bekronen die de coronacrisis het best wist te doorstaan en benutten. Die award gaat dit jaar naar het Belgische Noukies dat tijdens de crisis volop ingespeeld heeft om e-commerce tak verder uit te bouwen, dit in een kinder/baby markt, die zeer sterk gedomineerd is door Franse spelers.

Van al deze BeCommerce Awards blijven er heel wat op Belgische bodem. Sofie Geeroms legt uit: “We zijn meer en meer naar een mature ecommerce markt aan het evolueren. De perceptie dat ecommerce in België kan gereduceerd worden tot buitenlands webshops correspondeert geenszins aan de Belgische economische werkelijkheid.” Onze beleidsmakers zouden zich er maar beter maar meer van bewust worden en mee onze sector stimuleren en er fier op zijn in plaats van op de rem te staan.