FamousGrey en Belviva geven er een patat op

Crea / News

De Belg en zijn frietjes… Ze zijn onafscheidelijk. De goudgele aardappelreepjes zitten in ons DNA gebakken. Uit een onderzoek uitgevoerd door ‘Lutosa wordt Belviva’ blijkt dat 9 op 10 Belgen graag frietjes eet. Op 25 mei startte de nieuwe campagne ‘Geef Er Een Patat Op’, een samenwerking tussen Belviva en FamousGrey om de Belgen het ultieme frietmoment thuis te bezorgen.

Belgen genieten het meest van de simpele dingen (en eten)

We hebben tijdens de huidige crisis nog maar eens bewezen dat we ons als klein, maar dapper land ook door moeilijke tijden zoals deze kunnen slaan. Uit het onderzoek dat iVox in opdracht van Belviva uitvoerde, blijkt dat we ‘moed’ onze belangrijkste eigenschap vinden om de crisis te doorstaan: 52,7% van de Belgen plaatst deze eigenschap op nummer 1 in de top 3 van onze beste kwaliteiten. We vinden daarnaast ook dat we trots mogen zijn op het feit dat we ‘geduldig’ (bij 48,8% in de top 3) en ‘levensgenieters’ (bij 36% in de top 3) zijn.

80,4% van de Belgen geeft aan het samenzijn met vrienden en familie heel erg te missen tijdens deze periode en nog eens 80,1% van hen zegt dat bovendien deze momenten meer te zullen appreciëren eens we opnieuw in normale omstandigheden mogen samenkomen. De lijm die ons bovendien als echte bon vivants verbindt, in quarantainetijden of erna, is een gezellige maaltijd. 57,4% van de Belgen geeft aan dat maaltijden met het gezin tijdens de quarantaine nog belangrijker zijn geworden.

De momenten die Belgen het meest hebben gemist tijdens de quarantaine hebben te maken met eten: 41,9% geeft aan de etentjes met vrienden thuis te hebben gemist, en 16% op restaurant gaan. Ter vergelijking: slechts 6,2% van de Belgen geeft aan uitgaan of winkelen het meest te hebben gemist. Opvallend is dat de belangrijkste gelukmomentjes zich dus niet buitenshuis bevinden, maar gezellig thuis met vrienden en familie aan tafel. Wat er niet mag ontbreken aan zo’n feestmaal? Frietjes, zo blijkt! 77,5% van de Belgen bevestigt dat frietjes eten voor hen gelijk staat aan een klein momentje van zorgeloos geluk en gezelligheid. Geluk is dus niet ver te zoeken, en is soms zelfs maar één bezoekje aan de supermarkt verwijderd. De meerderheid van de Belgen (51,8%) bevestigt namelijk dat ze het handig vinden om frietjes in de supermarkt te kopen om zelf thuis klaar te maken. 3 op 4 Belgen (75,1%) geeft ook aan ernaar te verlangen om, wanneer de crisis helemaal voorbij is, gezellig samen met vrienden of familie frietjes te eten. 

Geef er een patat op

Belgen hebben dus geen excuus nodig om het leven te vieren met frietjes. Vanuit dat inzicht vertrok FamousGrey voor ‘Geef Er Een Patat Op’. Met de campagne willen Belviva en FamousGrey Belgen aansporen om positief te blijven en vooral te genieten van kleine gelukjes met onze bubbel. Met als toppunt van een klein gelukje: een pak friet.

Om het frietmoment thuis helemaal af te maken, bedacht FamousGrey een op en top Belgische frietzak die je thuis kan downloaden, afdrukken en in elkaar steken. Want wij Belgen zien de frietzak altijd halfvol. De campagne zal  gepromoot worden in een nationale televisiespot die sinds 18 mei live is en gaat op 29 mei op social media van start met een video met de Belviva-gezichten en eeuwige optimisten José en Rudy.  

Credits
Client: Belviva
Client contacts: Els Uyttebroek, Romy Tourné
Agency: FamousGrey
Creative Director: Peter Ampe
Creative Team: Yana Gestels, Zoé De Priester
Account Manager : Caroline Ropsy
Account Executive : Leen Van Lint
PR Managers: Déborah De Klerck, Liesl De Ruyck, Astrid Mattelaer
RTV-producer: Charlotte Bodson, Marie Liboutin
Production: Sven Vanhee