Best Brands 2017 in Duitsland

Communication / News

BB-enews52De uitreiking van de Best Brands Awards, inmiddels het event van het jaar bij onze oosterburen, werd vorige week voor de 14e keer georganiseerd in München. Ook dit jaar werden de beste Duitse merken in vier categorieën onderverdeeld op basis van een representatieve consumentenstudie van GfK. Vervolgens werden de Best Brands-awards uitgereikt op een feestelijk gala. Dit jaar vielen BMW, Coca-Cola en Duplo in de prijzen. In de speciale categorie “Best Future Mobility Brand” werd de award in ontvangst genomen door vertegenwoordigers van Tesla.

BMW stak er met kop en schouders bovenuit in de categorie “Best German Corporate Brand International” en ging voor de derde keer op rij sinds 2012 met deze award aan de haal. De reputatie van de Duitse bedrijven in deze categorie wordt niet enkel in Duitsland beoordeeld, maar ook in andere belangrijke exportlanden in de belangrijkste economische ruimten: VS (voor Noord-Amerika), China (voor Azië), Brazilië (voor Zuid-Amerika) en Frankrijk (voor Europa). Na deze autofabrikant volgden Porsche, Coca-Cola en Adidas.

De award voor “Best Product Brand” ging dit jaar voor de eerste keer naar Coca-Cola. De sterkte van elk onderzocht merk werd gemeten aan de hand van de verkoop en de perceptie van de consumenten. Zo omvat “Share of Market” niet alleen het marktaandeel, maar ook klantenbinding of trouw aan het merk en meerprijs. “Share of Soul” staat voor de bekendheid van het merk en het potentieel voor cross-selling, alsook voor de relatie en ervaring met het merk.

Duplo kreeg de award “Best Growth Brand”. Deze prijs beloont de grootste waardeverandering in marktaandeel in combinatie met de verandering in aantrekkelijkheid van het merk op de markt in vergelijking met de vorige periode. De onderzoeksmethode is gebaseerd op de methode die wordt gebruikt voor de award “Best Product Brand”. Na Duplo, dat zijn eerste award binnenhaalde, volgden Perwoll en Miele.

In de speciale categorie van dit jaar, “Best Future Mobility Brand”, haalde Tesla het van BMW en Öffi. De focus lag dit keer op mobiliteit, een essentieel thema voor de toekomst. Omdat het zo'n complex onderwerp is, werden de relevante mobiliteitscategorieën bepaald aan de hand van basisstudies van GfK en een voorafgaande consumentenstudie. Op de merkenlijst die daaruit voortkwam, stonden 34 leveranciers van uiteenlopende mobiliteitsoplossingen voor vandaag en morgen, gaande van automobiel- en IT-bedrijven en openbaarvervoersmaatschappijen tot online- en deelmodellen. In het methodologisch robuuste metingsmodel werden drie centrale aspecten vastgelegd: “Toekomstgerichtheid”, “Gebruiksgemak” en “Gebruikservaring”. Vooruitziende mobiliteitsmerken creëren niet alleen elementaire publieke bewustwording, maar brengen deze drie aspecten volgens de consumenten ook uiterst succesvol in de praktijk.

Ook zo benieuwd naar de winnaars van de Belgische editie 2017?