Best Brands 2020: de favoriete merken van België

Awards / Best Brands / News / Research

Voor het vijfde opeenvolgende jaar belonen de Best Brands Awards de favoriete merken van België in 21 verschillende bedrijfssectoren. De Best Brands Awards werden in 2004 in München gelanceerd door het communicatiebureau Serviceplan en later ook in andere landen (Duitsland, België, China, Frankrijk, Italië, Rusland, enz.). Ze worden beschouwd als de barometer van de merkprestaties, want het is immers niet de subjectieve mening van een vakjury die de keuze van de winnaars bepaalt maar de consument zelf, volgens twee criteria: echt economisch succes (gebaseerd op verschillende indicatoren zoals marktaandeel, goede prijs en de eerste keuze van de consument) en emotionele perceptie (een dimensie die rekening houdt met beruchtheid, klantervaring of cross-sellingpotentieel).

In België is de Best Brands ranking gebaseerd op een online onderzoek dat door GfK is uitgevoerd bij 5.000 huishoudens die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 5de editie werden zo'n 350 merken uit 21 sectoren geëvalueerd. Om te voldoen aan de gezondheidsmaatregelen van de overheid, met name degene die betrekking hebben op de versterking van de isolatievoorwaarden, is ook het speciale televisieprogramma ‘Best Brands Awards 2020’, dat de langverwachte gala-avond had moeten vervangen, op de zender LN24 geannuleerd voor het algemeen belang.

En de winnaars zijn...

Benieuwd welke merken de harten en de portemonnee van de Belgen in 2019 hebben veroverd? Hier is een overzicht van de winnaars:

  • AG Insurance: Best Insurances Brand

  • BNP Paribas Fortis: Best Financial Services Brand

  • Bosch: Best Do-It-Yourself Brand

  • C&A:Best Retail Fashion Brand

  • Coca-Cola: Best Non-Alcoholic Drinks Brand

  • Colruyt: Best Retail Food Brand

  • Danone: Best Food Brand

  • Engie Electrabel: Best Energy Brand

  • HP: Best IT Brand

  • Jupiler: Best Alcoholic Drinks Brand

  • Miele: Best Major Domestic Appliances Brand

  • Nivea: Best Beauty Products Brand

  • Philips: Best Small Domestic Appliances Brand

  • Proximus: Best Telecom Operators Brand

  • Purina: Best Petfood Brand

  • Samsung: Best Consumer Electronics & Best Telecom Brand

  • Total: Best Fuel Brand

  • TUI: Best Tourism Brand

  • Vanden Borre: Best Retail Hi-Fi Electro Brand

  • Volkswagen: Best Automotive Brand

Stijgende macht van sommige uitdagers

Een aantal internationale merken bevestigen hun leiderschap jaar na jaar: Coca-Cola, Samsung, TUI, Bosch, C&A, Miele en Philips bijvoorbeeld. De top drie merken werden bekroond met “Best Product Scores” in alle sectoren samen. In andere categorieën daarentegen werden de leiders van 2019 gedwongen om een stapje terug te doen: in het bankwezen heeft BNP Paribas Fortis KBC ingehaald; in de voedingssector heeft Danone het gehaald van Côte d’Or; in de sector van de petroleumproducten heeft Total de overwinning behaald op Q8. Het teken dat niets ooit onwrikbaar vaststaat.

“Onze studie belicht de opkomst van bepaalde outsiders, zoals de 'pure internet player' bol.com (een dochteronderneming van Ahold Delhaize) in het elektronicasegment, of Rockwool op het gebied van doe-het-zelf,” analyseert Nancy Delhalle, CMO van Serviceplan Benelux. Tot de merken met de grootste groei tussen 2019 en 2020 behoren ook Joyvalle, Cara Pils, Jeep en Dyson.

Ook enkele verrassingen

In de financiële dienstverlening nam Argenta de derde plaats in op het podium, achter BNP Paribas Fortis en KBC. Hoewel haar marktaandeel relatief klein is in vergelijking met de grote banken in onze markt, scoort zij het hoogst in termen van emotionele perceptie. In de cosmetica verraste Rituals iedereen, met een derde plaats achter de sterren Nivea en Dove, maar voor Axe en L’Oréal. Een van de onderscheidende factoren is het elegante ontwerp van de producten.

Authentieke consumentenrelaties opbouwen: de sleutel tot groei

De resultaten van de Best Brands Awards 2020 bevestigen het: meer dan ooit betekent het opbouwen van sterke merken het aangaan van duurzame en authentieke relaties met de consument. Zonder deze visie zijn veel merken gedoemd te verdwijnen en geen enkele marketingcampagne kan ze dan nog redden. Met de toenemende fragmentatie van de media en de groeiende afwijzing van irrelevante reclame is het belangrijk om naar de consument te luisteren en een relevante en consistente merkbeleving te bieden voor alle off- en online touchpoints. Natuurlijk biedt de Best Brands studie een unieke kans om nog meer te weten te komen over de huidige en toekomstige verwachtingen van deze steeds veeleisender wordende consument.