BEST BRANDS AWARDS 2023: DE RANGLIJST VAN DE FAVORIETE MERKEN VAN BELGIË

Best Brands / News / Research

Voor het achtste opeenvolgende jaar erkennen de Best Brands Awards de favoriete merken van België in 21 verschillende bedrijfssectoren. Deze ranglijst werd vandaag onthuld tijdens een gala-evenement ter ere van de favoriete merken van de Belgen, dat een niet te missen evenement is geworden voor marketing- en communicatieprofessionals.  

De Best Brands Awards werden in 2004 in München gelanceerd door het communicatieagentschap Serviceplan en GfK, partner in insights & recommendation, en vervolgens uitgebreid naar andere landen (China, Frankrijk, Italië, Polen, enz.). Vandaag worden ze beschouwd als DE barometer voor brand performance. Het is inderdaad niet de subjectieve mening van een vakjury die de keuze van de winnaars dicteert, maar de consumenten zelf, op basis van twee criteria: Share of Wallet, of het economische succes van een merk (marktaandeel, prijspremie of eerste keuze van de consument) en Share of Soul, of de aantrekkelijkheid van het merk voor de consument (naamsbekendheid, imago en ervaring, momentum, gehechtheid en het potentieel voor cross-selling).  

In België is de rangschikking van Best Brands gebaseerd op een online enquête die GfK heeft uitgevoerd bij 4.500 consumenten die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 8e editie werden ongeveer 350 merken uit 21 bedrijfssectoren geëvalueerd en hebben we de methodologie verbeterd om een nauwkeurigere reflectie van de consument te krijgen over de merken die in het onderzoek zijn opgenomen. 

NORMALISERING VAN DE CRISIS 

Pandemie, oorlog, inflatie, recessie - op dit moment volgt de ene crisis hard op de andere. 

De onzekerheden waarmee we momenteel in de wereld worden geconfronteerd, raken ons allemaal en beïnvloeden de manier waarop we ons voelen, denken en handelen.  

De resultaten van de Best Brands 2023-studie in België tonen aan dat de Belgen gehecht blijven aan merken die al jaren waarden verzekeren en aan merken met een sterke Belgische verankering

EEN ALGEMEEN KLASSEMENT MET ENKELE VERRASSINGEN  

De namen van alle winnaars werden bekendgemaakt tijdens het gala van de Best Brands Awards, dat op 16 maart plaatsvond in Docks Dome, in aanwezigheid van genodigden uit de bedrijfswereld, de reclamewereld en de media, en dat live werd uitgezonden op de sociale media:  

· Alpro- Best Dairy Brand (NEW winner)  
· Argenta - Best Financial Services & Insurances Brand (NEW winner)  
· Bol.com - Best Retail Hi-Fi Electro Brand   
· Bosch Power Tools - Best Do-It-Yourself Brand (NEW winner)  
· Coca-Cola - Best Non-Alcoholic Soft & Fruit Drinks Brand  
· Colruyt - Best Retail Food/Near Food Brand   
· Côte d'Or - Best Confectionary, Biscuits & Snacks Brand (NEW winner)  
· Eggo - Best Kitchen Retail Brand (NEW winner)  
· Engie - Best Fuel & Energy Brand   
· Gardena - Best Gardening Brand  
· Hewlett-Packard (HP) - Best IT Brand   
· Martini - Best Liquors & Spirits Brand  
· Miele - Best Major Domestic Appliances Brand  
· Nivea - Best Personal Care, Body and Health Brand  
· Philips - Best Small Domestic Appliances Brand  
· Royal Canin - Best Pet Care Brand  
· Samsung - Best Consumer Electronics, Best Telecom Brand, en Best Product Brand van alle categoriëen 
· Spa - Best Waters Brand (NEW winner)  
· Tom & Co - Best Pet & Hobby Retail Brand (NEW winner)  
· Volkswagen - Best Automotive Brand (NEW winner) 

Een aantal merken bevestigen hun leiderschap van jaar tot jaar: dit is bijvoorbeeld het geval voor Samsung, Bol.com, Colruyt, Engie, Gardena, Martini, Miele, Philips en Royal Canin. Samsung pakte de "Best Product Scores", alle sectoren samen, samen met Nivea en nieuwkomer Côte d'Or. Verrassend genoeg zakte Coca-Cola naar de 5e plaats in het algemene klassement, ondanks het feit dat hun "Share of Soul" dit jaar opnieuw steeg.  

ENKELE POSITIEVERANDERINGEN  

Volkswagen onttroonde BMW van de eerste plaats in de Automotive categorie. Volkswagen overtreft zijn concurrenten door een combinatie van het grootste "Share of Wallet" en een gedeelde tweede plaats voor "Share of Soul" met BMW. Audi neemt de derde plaats in en maakt de top 3 compleet. 

OPKOMST VAN BEPAALDE UITDAGERS 

Onder de merken die tussen 2021 en 2022 de grootste vooruitgang boekten, kunnen we er ook uitlichten: 

Argentadat dit jaar een indrukwekkende sprong maakte van de vijfde plaats naar de eerste plaats in de samengevoegde categorie Insurances and Financial Services, met name dankzij de hoogste scores op hun cross-selling potentieel en gehechtheid aan het merk; 

Tom&Co, dat in de Pet & Hobby sector van de tweede naar de eerste plaats klimt. Het hoogste Share of Soul is voor Zooplus, maar Tom&Co heeft het hoogste Share of Wallet. Aveve stijgt van de eerste naar de derde plaats, door de op twee na beste prestatie op beide statistieken. 

ONZEKERHEID VEREIST TRANSFORMATIE 

De resultaten van de 2023 Best Brands Awards bevestigen het: merken die wendbaar en flexibelblijven in onzekere, transformerende tijden zullen beter in staat zijn het hoofd boven water te houden en zelfs successen te boeken. Juist in de huidige tijden zijn consumenten op zoek naar transparantie en relateerbaarheid bij hun favoriete merken. Frequente en boeiende communicatie met consumenten zal het Share of Soul van merken positief beïnvloeden. Uiteraard biedt de Best Brands studie een unieke kans om een nog beter inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige verwachtingen van deze steeds veeleisender wordende consumenten.  

Wil je meer weten? Stuur een bericht naar info@bestbrands.be of bezoek de website www.bestbrands.be.    

About Serviceplan  

The Serviceplan Group is dedicated to the entrepreneurial success of its clients and is a market leader in the development and realisation of integrated communication concepts. With our Houses of Communication in every important economic region around the world, we are the only independent agency group to provide all communication services from a single source for the creation of truly integrated concepts: the optimal basis for a BEST BRAND. For us, flexibility, agility, and consideration of the individual needs of our clients have always been our highest priority. In addition to Serviceplan, the Mediaplus,Plan.Net and Make brands are the foundations of our House of Communication Brussels.  

About GfK  

GfK has been a global leader in data and analytics, providing consumer and market insights for over 85 years. From our inception we have placed our clients’ and partners’ trust at the core of our values. We are a company that leads in innovation – our highly experienced engineers, consultants and data scientists have continuously pushed industry boundaries with new methodologies and measurement technologies, to help our clients succeed. We are revolutionizing real-time access to critical knowledge. In a world of data overflow, disruption, and misuse, picking up the right “signal from the noise” is key to success. Together with our attention to detail and advanced AI, we provide you with world-class analytics that deliver not just descriptive data but also actionable recommendations – helping to boost sales, as well as organizational and marketing effectiveness. We are independent and trusted. GfK is impartial, with no personal stake. It is testament to this integrity that our highest standards serve the world’s leading brands and reset industry benchmarks. Growth from Knowledge