Best Brands Awards 2024: Alpro is Best Dairy & Plant-Based Brand 2024!

Awards / Best Brands / News / Research

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaards van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4,500 consumenten. Duik hier in een  exclusief interview met Suzanne Mulier, Plant-Based Lead Belux bij Danone. Geniet van de inzichten!

Welke uitdagingen op vlak van marketing en communicatie hebben jullie dit jaar moeten aangaan om een van de lievelingsmerken van de Belgen te blijven/worden?

Suzanne Mulier: "Al sinds 1980 doorbreken we stereotypen als pioniers van plantaardige producten in België. Maar de grootste uitdaging dit jaar was, zoals voor alle merken, de inflatie, de gestegen inkoop- en productiekosten en de impact daarvan op onze consumenten. Via marketing en communicatie blijven we duidelijk maken dat onze producten niet zomaar alternatieven zijn, maar heerlijke keuzes die bijdragen aan een gezondere levensstijl. Bovendien moeten we de prijs nog beter rechtvaardigen en promotie voeren met de juiste communicatietriggers op de juiste momenten; dat is op zijn zachtst gezegd een dubbele uitdaging."

Welke innovatieve marketingstrategieën passen jullie toe om de emotionele perceptie van jullie merk te verbeteren?

Suzanne Mulier: "Voor onze Back to School-campagne van dit jaar hebben we een 360°-plan ontwikkeld. Zo hebben we Alpro This is Not M*lk Choco voorgesteld. Dat deden we door op te vallen en door verschillende touchpoints te combineren in het Centraal Station van Antwerpen. Naast de vertrouwde proevertjes voor mensen op drukke momenten van de dag wilden we ook een boobox uitproberen. Dat is eigenlijk een automaat dat altijd aanstaat, met een interactief scherm om mensen nieuwsgierig te maken en de producten te laten uitproberen. Daardoor kwam een grote online conversatie op gang en konden we een nieuwe ervaring creëren voor onze consumenten."

Hoe heeft jullie merk het probleem van differentiatie ten opzichte van concurrenten in de sector aangepakt?

Suzanne Mulier: "Differentiatie zit in ons merk-DNA; we zien het ook in onze Brand Health Tracking en daar mogen we trots op zijn. We bieden niet alleen een gevarieerd aanbod van producten, maar ook van ervaringen — van kooklessen met onze retailpartners tot samenwerking met barista's op Earth Day, en van een pop-up bar tot boeiende samplingactiviteiten. Zo creëren we die unieke momenten waarop consumenten met ons in contact komen en waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie."

Hoe belangrijk is het voor jullie om marketingboodschappen te personaliseren om in te spelen op de emotionele verwachtingen van de Belgische consument?

Suzanne Mulier: "Personalisatie is niet zomaar een trend; het zou de hartslag van elk merk moeten zijn. De diverse smaken van de Belgen erkennen, zit vervat in onze communicatiecampagne. Met onze tagline 'Pour Chaque Envie', 'Lekker Jezelf', willen we een inclusieve boodschap brengen — wat je ook lekker vindt, welke rare lekkere mixen je ook maakt, wanneer of waar dan ook; jij doet het en jij kiest wat je lekker vindt. We maken van de consument de baas en held van hun ontbijtmoment in 2024 EN we brengen personalisatie naar een hoger niveau tijdens een van onze samplingcampagnes (daarover later meer). Onze prioriteit binnen communicatie is relevantie voor de consument, waarbij we ervoor zorgen dat ze zich gezien, gehoord en begrepen voelen."

Welke communicatietactieken zijn het succesvolst gebleken om een duurzame relatie met jullie consumenten op te bouwen?

Suzanne Mulier: "Open en consistente communicatie. Een belangrijke tool die vaak aan de zijlijn staat, is onze Careline (het nummer dat je kunt bellen op de zijkant van de verpakking). Die Careline is doordeweeks bereikbaar, maar ook op zaterdag of 's avonds en op feestdagen voor dringende vragen. We hebben een team van drie mensen achter ons staan die bijzonder goed op de hoogte zijn van verschillende onderwerpen, de juiste antwoorden hebben en erg gemotiveerd zijn om onze consumenten te ondersteunen. Die contacten met consumenten zijn cruciaal omdat we hen helpen met dringende vragen, zorgen en klachten. Onze Careline behandelt natuurlijk niet alleen vragen of klachten, maar ontvangt ook veel suggesties en positieve feedback. Dat zijn de momenten waarop je consumenten behoudt of verliest; het is het moment om authenticiteit en geloofwaardigheid te garanderen."

Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.