Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaars van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4,500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Aline Lemaire, marketing director van Coca-Cola. Geniet van de inzichten!
Hoe verwerk je lokale waarden en belangen in je marketingstrategie om beter aan te sluiten bij de verwachtingen van de Belgen?
Aline Lemaire: "Coca-Cola is al meer dan 95 jaar actief in België. Samen met onze bottelaar stellen we meer dan 2.000 mensen tewerk in België en Luxemburg. 83% van de verdeelde dranken in België is lokaal geproduceerd, dankzij de vestigingen van onze bottelaar in Chaudfontaine, Gent en Antwerpen. We hebben een warm hart voor België en we zijn trots op onze lokale verankering. Op vlak van marketing steunt onze relevantie enerzijds op universele waarden zoals verbondenheid, positiviteit, diversiteit en inclusie, en anderzijds op passiepunten zoals muziek, sport en eten, die allemaal relevant zijn voor de Belgische bevolking. Met gepassioneerde en toegewijde lokale marketingteams nemen we die passiepunten op in de lokale context en cultuur. Om de cirkel rond te maken, gebruiken we de juiste mediamix, lokale influencers en plaatselijke evenementen om onze campagnes verder te activeren op de Belgische markt. Dat is ons geheime recept om merkliefde en -waarde op te bouwen."
Hoe zijn jullie als merk van plan te blijven evolueren en tegelijkertijd emotioneel verbonden te blijven met consumenten?
Aline Lemaire: "Onze merken dragen sterke waarden met zich mee die universeel en tijdloos zijn. Tegelijk zijn we ons ervan bewust dat onze consumenten en de wereld waarin ze leven in hoog tempo veranderen. We vinden het belangrijk om met hen mee te evolueren. We spelen in op nieuwe trends, nieuwe technologie en nieuwe media en blijven toch consistent en trouw aan onze consumenten. Influencer marketing en social media-campagnes helpen ons bijvoorbeeld om authentieke interacties en betekenisvolle relaties met onze consumenten op te bouwen en te onderhouden. We hebben ook een 'test-en-leer'-cultuur in ons bedrijf, niet alleen als op vlak van marketing, maar ook als het gaat om productinnovaties. We willen onze consumenten blijven verrassen met nieuwe producten in nieuwe categorieën."
Hoe gaan jullie om met ecologische en sociale duurzaamheid binnen de sector en hoe beïnvloedt dat de voorkeur van de Belgen voor jullie merk?
Aline Lemaire: "Als leidende drankenproducent willen we onze verantwoordelijkheid nemen om een positieve verandering teweeg te brengen. Ons motto en onze ambitie is "to refresh the world and make a difference", wat je echt terugziet in onze dagelijkse activiteiten en lokale werkzaamheden.
We beginnen met ecologische duurzaamheid. We zijn ons ervan bewust dat klimaatverandering een wereldwijd probleem is dat om dringende actie vraagt, en we willen deel uitmaken van de oplossing. Zo streven we ernaar om tegen 2030 evenveel blikjes en flesjes in te zamelen en te recyclen als we op de markt brengen. Daarvoor is een sterke focus op verminderen, hergebruiken of recyclen nodig in al onze verpakkingsinitiatieven. Verpakkingen duurzamer maken is ook cruciaal om onze CO2-uitstoot te verminderen, aangezien het een groot deel van onze voetafdruk is. Coca-Cola streeft ernaar haar CO2-uitstoot in de volledige productieketen tegen 2030 met 30% te verminderen en heeft de duidelijke ambitie om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn. Om dat doel te bereiken, moet duurzaamheid bovenaan staan bij alles wat we vandaag doen, morgen en elke dag daarna.
Er zijn verschillende bewijzen die aantonen dat we de goede kant op gaan en zelfs de verandering leiden, zoals:
- Bijna al onze flessen in België zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic (rPET), met uitzondering van de dop en het etiket, en Aquarius 1,5 l, Tropico 1,5 l en Minute Maid 33 cl).
- We willen al het onnodige en moeilijk te recyclen plastic uit onze toevoerketen verwijderen. Een concreet voorbeeld: in de fabriek van onze bottelaar in Gent is het plastic rond onze blikjes cola van 25 cl vervangen door karton. Hetzelfde geldt voor onze blikjes Fuze Tea.
- In 2022 is onze bottelarij van mineraalwater in Chaudfontaine gecertificeerd als volledig CO2-neutraal*, een jaar eerder dan gepland.
Op vlak van sociale duurzaamheid geloven we dat we als lokale organisatie verbonden zijn met de lokale gemeenschappen om ons heen. Daarom geven we onze medewerkers elk jaar twee betaalde werkdagen om vrijwilligerswerk te doen bij een lokale organisatie, waarbij we hen ook de mogelijkheid bieden om vrijwilligerswerk te doen bij onze partners zoals Special Olympics en Natuurpunt. Daarnaast steunen we initiatieven rond de professionele ontwikkeling van jongeren. We zijn een van de vier stichtende partners van CAPITAL, een organisatie die jongeren ondersteunt in hartje Brussel, en we creëerden een unieke Coca-Cola VR-ervaring op JOBX, hun virtuele jobbeurs die jongeren alle opties toont die ze hebben op de arbeidsmarkt. Tot slot doen we wat we zeggen — we delen onze waarden van verbondenheid. Bij onze iconische kerstcampagnes werken we altijd samen met een lokale liefdadigheidsorganisatie. In 2023 steunden we de Belgische Voedselbanken met 27.000 kerstmaaltijden."
Hoe denken jullie in de toekomst artificiële intelligentie verder te gebruiken om te anticiperen op de behoeften en voorkeuren van Belgische consumenten en om de positie van jullie merk als favoriet te versterken?
Aline Lemaire: "AI is een fantastische tool die zoveel nieuwe perspectieven en mogelijkheden biedt. Ik ben ervan overtuigd dat de combinatie van artificiële en menselijke intelligentie tot wonderen kan leiden. Kijk maar naar de lancering van onze nieuwste Coca-Cola Creations: Coca-Cola Creations 3000, een limited-edition smaak die een glimp geeft van hoe de toekomst smaakt en aanvoelt, dankzij AI en menselijke intelligentie. AI zal ons zeker helpen om wendbaarder, persoonlijker en relevanter te zijn. En het helpt ons onze energie te steken in wat het belangrijkst is: onze consumenten."
*Lloyd's Register Quality Assurance certification according to PAS2060 and validated Carbon Neutral Declaration by Lloyd, which is available to the public upon request. The PAS 2060 certification only applies to the production activities of the mineral water bottling plant in Chaudfontaine - specifically their Scope 1, Scope 2 emissions and the Scope 3 emissions related to employee commuting. The brands produced at the site are not yet carbon neutral.
Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.