Best Brands Awards 2024: Lab9 is Best Momentum Brand 2024!

Awards / Best Brands / News / Research

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaars van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4,500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Geert Coolman, CEO van Lab9. Geniet van de inzichten!

Wat zijn de grootste uitdagingen die je bent tegengekomen op het vlak van marketing en communicatie om dit jaar één van de favoriete merken onder de Belgen te worden?

Geert Coolman: "Als we terugkijken naar de afgelopen jaren is de groei van Lab9 op zijn zachtst gezegd exponentieel geweest. We zijn in drie jaar tijd van 11 naar 30 winkels gegaan en hebben onze omzet, het aantal medewerkers en de nationale merkbekendheid die daarmee gepaard gaat omhoog zien schieten. We zijn enorm trots dat we de prijs voor Best Momentum Brand hebben gekregen als erkenning voor al het harde werk dat nodig was om ons zover te krijgen. Op het gebied van marketing en communicatie bracht zo’n groei zijn eigen uitdagingen met zich mee. Het vereiste dat we onze mindset moesten veranderen en aan een bredere strategie moesten gaan werken.

Onze nieuwe status als grootste Apple Premium Partner van België betekende ook dat onze relatie met Apple evolueerde en dat zij hogere kwaliteitsnormen voor ons stelden op het gebied van de winkelervaring, zowel online als offline. Omdat onze communicatie zo nauwlettend in de gaten wordt gehouden door Apple, kan het soms een uitdaging zijn om creatief te blijven en relevante inhoud te produceren binnen de grenzen die Apple ons stelt. Maar het houdt ons scherp en dwingt ons om out-of-the-box te blijven denken, dus dit is echt een uitdaging die ons marketingteam gretig heeft omarmd.

Als Apple Premium Partner vertegenwoordigen wij voornamelijk het merk Apple en de Apple producten. Maar ons persoonlijke merk, het merk van Lab9, zorgt ervoor dat mensen naar onze winkels blijven terugkomen. In onze campagnes noemen we dit meestal ‘Why Lab9’. Het zijn alle diensten, ondersteuning, kennis en ervaringen die we onze klanten beloven. Onze grootste prioriteit is altijd geweest om die belofte waar te maken. Daarom vinden wij klantfeedback en tevredenheidsscores enorm waardevol. Het is onze manier om verbonden te blijven en ervoor te zorgen dat we onze service elke dag kunnen verbeteren."

Kan je voorbeelden delen van strategische partnerschappen of samenwerkingen die een positieve impact hebben gehad op de perceptie van jullie merk in België?

Geert Coolman: "Voor ons marketing- en communicatieteam viel één partnership het afgelopen jaar echt op. We hadden het genoegen om samen te werken met Studio Brussel voor hun programma ‘De Wekker’. Elke ochtend wekt Studio Brussel zijn luisteraars met een wekkergeluid gezongen door een beroemd persoon. Het geluid van de wekker is een typisch iPhone-geluid, de link met Lab9 is dan ook niet minder dan logisch.

De luisteraar die de stem raadt, wint de felbegeerde prijzenpot. Wij gaven vouchers van €500 weg voor de aankoop van Apple-producten. Het bedrag dat elke dag werd verzameld, werd niet geraden. Het bleek een erg populaire prijs te zijn: er werden gemiddeld 15.000 berichten per dag verzonden in de Studio Brussel-app.

Campagnes als deze zijn niet alleen authentiek en relevant, maar ook enorm impactvol. Onze doelgroepen matchten en de timing was ideaal: in dezelfde periode rolden we onze back-to-schoolcommunicatie uit via billboards, digitale OOH met Glooh en online advertenties. In ieder geval is deze campagne zeker voor herhaling vatbaar."

Wat zijn jullie prioriteiten op het gebied van marketing en communicatie om op lange termijn de status van favoriet merk in België te behouden?

Geert Coolman: "We hebben zojuist onze gloednieuwe webshop gelanceerd waar meer dan een jaar aan gewerkt werd. Er is veel nagedacht over de nieuwe online koperservaring en de integratie tussen de digitale winkel en onze fysieke winkels. We vonden het erg belangrijk dat over het hele traject, van productontdekking tot afrekenen en zelfs nadat ze iets hebben gekocht, onze klanten de contactgegevens, openingstijden en voorraadbeschikbaarheid van de dichtstbijzijnde winkel kunnen zien. Ze kunnen ook op elk moment aanvullende informatie opvragen, diensten boeken, reparaties plannen en gratis trainingen volgen.

Het is nooit onze ambitie geweest om de grootste Apple reseller in België te worden. We willen wel de Apple reseller zijn die het dichtst bij onze klanten in de buurt is, op wie ze kunnen vertrouwen, of dat nu online is of in onze winkels in meer dan 25 Belgische steden. Om deze belofte waar te maken, willen we dit jaar nog twee fysieke winkels openen in Vlaanderen. En dat in gebieden waar Apple-gebruikers al lang wachten op een premium aankoop- en service-ervaring. Beide locaties krijgen een Apple Premium Partner-showroom, een nieuw winkelconcept dat Apple vorig jaar introduceerde, evenals een reparatiecentrum en een trainingsruimte in de winkel.

Nieuwe productlanceringen zijn voor ons meestal ook een geweldige manier om met klanten te communiceren en nieuwe banden te smeden. Door middel van unboxings, demonstraties in de winkel en trainingen maken we mensen enthousiast over coole features en gloednieuwe apparaten. Toen Apple vorig jaar Apple Vision Pro lanceerde en in de VS beschikbaar maakte, begonnen onze hoofden meteen te bruisen van ideeën over hoe we dit product moesten presenteren."

Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.