Best Brands Awards 2024: Spa is Best Water Brand 2024!

Awards / Best Brands / News / Research

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaars van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4,500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Carole Jean, marketing director van Spadel. Geniet van de inzichten!

Welke innovatieve marketingstrategieën passen jullie toe om de emotionele perceptie van jullie merk te verbeteren?

Carole Jean: "Wij bij Spadel willen verder gaan dan het product en de functionaliteit ervan (puur mineraalwater voor dagelijkse hydratatie). We richten ons op wat echt belangrijk is voor de consument: welzijn, gezondheid, duurzaamheid en/of lokale betrokkenheid. Met onze purpose-driven marketingstrategie willen we consumenten ondersteunen in hun dagelijks leven op weg naar een gezondere en meer verantwoorde levensstijl. SPA® inspireert mensen tot "Beter drinken, beter leven". Dat betekent dat we niet alleen stimuleren om voluit te drinken, maar ook puur, natuurlijker en verantwoordelijker.

Twee voorbeelden om te illustreren hoe we deze doelstelling in de praktijk brengen:

  • Hoe help je de consument om meer verantwoord te drinken? Met het innovatieve Eco-Pack (5L en 10L) stelt Spa voor om verantwoord te drinken met een duurzamere propositie en een kleinere ecologische voetafdruk.
  • Hoe help je mensen om voluit te drinken? Spa ontwikkelde een innovatieve en provocerende communicatiecampagne in december 2023: "Drink and Drive". Die campagne is gebaseerd op een sterk inzicht en adviseert consumenten om genoeg te drinken tijdens het rijden. Uitdroging (van water natuurlijk) kan namelijk een vergelijkbaar effect hebben als alcohol in het bloed. In samenwerking met de ouders van verkeersslachtoffers hebben we de kracht van ons iconische merk gebruikt om een doel te bereiken dat groter is dan hydratatie voor iedereen."

Hoe heeft jullie merk het probleem van differentiatie ten opzichte van concurrenten in de sector aangepakt?

Carole Jean: "Spadel is een Belgisch familiebedrijf, in tegenstelling tot onze directe concurrenten die grote multinationals zijn. We zijn allemaal bezield door een sterke overtuiging: een bron van verandering zijn in onze sector. Dat is te zien aan de manier waarop we georganiseerd zijn, werken en onze projecten evalueren. Het B-Corp label is een grote erkenning van wat alle medewerkers en de bedrijfsstrategie drijft.

Drie manieren waarop we ons onderscheiden:

  • We willen ons positioneren als regionale leiders: we brengen extreem sterke merken op de markt, ten dienste van de consument, maar met een louter regionale voetafdruk, en dat om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Daarom hebben we besloten om de verkoop te beperken tot 500 km rond onze bronnen.
  • Het tweede aspect dat ons kenmerkt is onze sterke visie: we willen niet alleen dranken op de markt brengen. Naast onze commerciële missie hebben we een echte sociale missie opgenomen: het behoud van een unieke grondstof, water, en het hele grondgebied van zijn bronnen en de natuur die het omringt. Onze hydrogeologen en CSR-specialisten hebben expertise ontwikkeld in het behoud van die natuurlijke grondstof, in samenwerking met stakeholders en lokale overheden. Deze kennis inzetten om de natuur en onze consumenten met elkaar te verbinden en tegelijkertijd de natuur en onze kostbaarste grondstoffen te beschermen, is een volwaardige doelstelling van ons bedrijf.
  • Het derde aspect is dat we onze kennis en ons succes willen delen met de community om ons heen. Daarom hebben we een lang proces doorlopen en in 2022 de B Corp certificering behaald. We richten ons op lokale samenwerking (met onze leveranciers, in onze toevoerketen, enz.) en besteden een deel van onze winst aan lokale samenwerkingsprojecten of gemeenschapsprojecten."

Kunnen jullie voorbeelden geven van reclamecampagnes die een grote impact hebben gehad op de perceptie van jullie merk bij consumenten?

Carole Jean: "Al onze campagnes hebben een sterk inzicht als startpunt, rechtstreeks gerelateerd aan de doelgroep. De campagne van het Eco Pack is het meest recente voorbeeld en toont hoe relevant online assets zijn voor jongeren. We wisten dat jongeren milieubewust zijn. Als het gaat om hydratatieoplossingen, hebben ze de drinkfles omarmd als alternatief voor plastic flessen die eenmalig worden gebruikt. De vraag was niet om ze te overtuigen van gedachten te veranderen, maar om van het inzicht van de drinkfles een win-win oplossing te maken. Met het Eco Pack bieden we hen een manier om hun drinkflessen te vullen, waarbij we de puurheid van Spa Reine combineren met een duurzamere verpakking. De tagline van de online asset is "1001 drinkflessen. Eén kraantje." (zijnde het Eco Pack)."

Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.