Best Brands: driewerf hoera voor Coca-Cola, Colruyt en TUI

Awards / News

Winners BB 2017 best brandsDe Best Brands Awards 2017-ceremonie vond plaats op donderdagavond 23 maart. Tijdens dit prestigieuze event in de prachtige setting van het Koloniënpaleis in Tervuren werden de sterkste merken in België beloond in aanwezigheid van meer dan 200 topmanagers uit de zaken-, communicatie- en mediawereld. De winnende merken van de editie 2017 zijn: Coca-Cola (Best Product Brand), Colruyt Group (Best Corporate Brand) en TUI (Best Digital Brand). Net als vorig jaar werden de winnaars gekozen uit drie categorieën op basis van een multibrand-en- multisectoronderzoek dat GfK heeft uitgevoerd bij 3.500 gezinnen.
Best Brands 2017 Logo Black

In 2004 organiseerde Serviceplan voor het eerst de Best Brands Awards in Munchen. Vandaag wordt deze awarduitreiking gezien als dé graadmeter van merkprestaties. De brandsranking, die is gebaseerd op een studie die door GfK werd uitgevoerd, meet de kracht van een merk op basis van twee criteria: het reële economische succes en de emotionele perceptie door de consument. Er is geen jury bij de studie betrokken.

13 jaar later wordt dit jaarlijkse brandforum in Duitsland beschouwd als de Oscars van de merken. Het innovatieve concept werd ondertussen geëxporteerd naar verschillende landen, waaronder China in 2014 en Italië in 2015. In de lente van 2016 werd Best Brands Awards ook in België gelanceerd. Tijdens dit gala-event werden Samsung (Best Product Brand), Coca-Cola Company (Best Corporate Brand) en Colruyt Group (Best Belgian Brand) uitgeroepen tot winnaars.

Dit jaar werden opnieuw drie merken beloond tijdens de Best Brands Awards in de volgende categorieën:

  • Best Product Brand: Coca-Cola;
  • Best Corporate Brand: Colruyt Group;
  • Best Digital Brand: TUI. Deze nieuwe categorie benadrukt de mate waarin een merk digitaleinspanningen levert en voor een positieve en memorabele digitale ervaring zorgt.
Coca-Cola 2017 best brands

Waarom werd Coca-Cola dit jaar verkozen tot Best Product Brand?Als je de frisdrank vergelijkt met andere niet-alcoholische dranken, dan valt op dat meer dan de helft van de consumenten Coca-Cola beschouwt als eerste keus. Dit vertaalt zich uiteraard in het marktaandeel van het merk in België. Echter, Coca-Cola haalt niet alleen op rationeel vlak een betere score dan zijn concurrenten. Het merk is ook leider als het gaat over een ‘positieve en memorabele merkbeleving’. Op die manier versterkt Coca-Cola de relatie met de consument op dagelijkse basis. Het onderzoek wijst dan ook uit dat 2/3de van de respondenten een sterke relatie heeft met het merk, wat zijn positie als sectorleider op lange termijn garandeert.Colruyt Group 2017 best brands

De Colruyt Group mag op zijn beurt trots zijn op de award van Best Corporate Brand.

Colruyt is namelijk marktleider op meerdere parameters die belangrijk zijn voor de consument. Zo kunnen klanten zich sterk identificeren met het bedrijf en voelen ze een sterke band met Colruyt. Het Belgische merk scoort bovendien het beste in zijn sector als het gaat over het aanbod van ‘betere producten en diensten’. Tenslotte slaagt Colruyt Group er als geen ander in om zich te differentiëren van andere bedrijven en mag het trots zijn op de titel van meest likeable onderneming in België. De retailer was overigens ook finalist in de categorie Best Digital Brand.TUI 2017 best brands

TUI is als winnaar uitgeroepen in de categorie Best Digital Brand.

De reisorganisatie heeft die award te danken aan een erg hoge score op vlak van ‘ervaringen op maat’ die het haar klanten aanbiedt. Ook de gepercipieerde betrouwbaarheid is groot dankzij de online services van de touroperator. Verder kan TUI uitstekende resultaten voorleggen betreft de efficiënte werking van de verschillende digital touch points (website, sociale netwerken, mobiele communicatie etc.) TUI blinkt ook uit op het gebied van online aankopen en de communicatie van het merk via al haar digitale kanalen.

Wat moeten we onthouden van de Best Brand Awards 2017?

De customer experience wordt steeds belangrijker voor de reputatie van een merk. Het is een fenomeen dat al meer dan 10 jaar in opmars is. Vanuit dit standpunt is reclamecommunicatie slechts een ingrediënt van de totale merkbeleving. Samengevat houden de merken met de hoogste scores rekening met wat er leeft in het veld. Ze brengen een verkoop boodschap die zo relevant mogelijk is zonder zichzelf daardoor te beperken. Sommige merken hebben de neiging om beloftes te maken zonder verantwoordelijkheid te nemen voor hetgeen ze de consument wijsmaken. En dat is dezer dagen nefast.

Sterke merken bouwen betekent meer dan ooit werken aan oprechte relaties met de consument op lange termijn. Als deze ambitie ontbreekt, is de kans groot dat ze op termijn verdwijnen. Reclamecampagnes zullen op dat moment geen soelaas bieden.
Best Brands biedt een unieke opportuniteit om de huidige en toekomstige verwachtingen van de consument beter te begrijpen.

BB2017 2017 best brands

BEST BRANDS 2017 - TOP 10 FINALISTEN IN ELKE CATEGORIE

Best Product Brand

Best Digital Brand

Best Corporate Brand

1. Coca-Cola

1. TUI

1. Colruyt Group

2. TUI

2. Bol.com

2. Coca-Cola Entreprise

3. Samsung

3. IKEA

3. Microsoft

4. ENGIE

4. Pairi Daiza

4. Walt Disney

5. Jupiler

5. Thomas Cook

5. Samsung

6. Pairi Daiza

6. Decathlon

6. IKEA

7. IKEA

7. Coolblue

7. Apple

8. Dash

8. Samsung

8. Facebook

9. Philips

9. Nivea

9. AB InBev

10. Miele

10. Colruyt

10. Sony