De afgelopen maanden leverden een omvangrijke oogst uitstekende campagnes op. Aan het Best of OOH-platform werden immers maar liefst zes nieuwe bekroonde campagnes toegevoegd, terwijl het aantal gepubliceerde cases met tien toenam. Dat is het resultaat van de tweede jurering van de Best of-experts in 2023.
De 26 ingestuurde cases waarover de expertjury zich diende te buigen, toonden al aan dat de afgelopen maanden bijzonder productief en innovatief waren voor de out-of-homesector.
Hieruit selecteerde de jury van Best of OOH, die bestaat uit adverteerders uit verschillende sectoren en specialisten van regies en mediabureaus, er 10 voor publicatie. De experten in de jury beschouwen die campagnes als inspirerend voor de sector qua innovatie, impact en effectiviteit. Sinds drie jaar worden de geselecteerde campagnes toegevoegd aan het online platform best-of-ooh.be dat op basis van ‘best practices’ als inspiratie en kennisdeling dient om de uiteenlopende mogelijkheden van out-of-home beter bekend te maken.
Het gaat om campagnes voor Cristal, Disney+ (Indiana Jones), Galbani, German Tourism Board, IKEA, Impact, Netflix (Lupin), Proximus, Samsung Galaxy en de Vlaamse Overheid (volwassenenonderwijs).
De campagnes blonken uit door hun stopping power, de innovatieve benadering van het medium of de combinatie met andere technieken zoals activering.
Opvallend bij deze oogst was de grote aandacht voor 3D-technologieën. "Heel wat van de ingezonden cases maakten effectief gebruik van 3D," aldus juryvoorzitter Catherine Ducamp (BNP Paribas Fortis). "Dat zorgt ervoor dat de impact van de advertentie verhoogt. Ze wordt immers levensechter. Ik denk bijvoorbeeld aan de campagnes voor Netflix, PUIG en Samsung, maar ook bij murals, zoals bij de muurschildering van Keytrade."
Zes van de campagnes kregen van de jury bovendien een kroontje, wat betekent dat zij een wezenlijke bijdrage leveren aan de evolutie van het medium. Het gaat om volgende cases:
Proximus
De uitbouw van het Fibernetwerk vordert gestaag en communicatie daarover is enkel relevant waar de werken gepland zijn. Daarom koos Proximus voor communicatie op straat- en wijkniveau. De creaties werden telkens aangepast aan de locatie en de context. Deze campagne scoort sterk op stopping power en vanwege haar eenvoudige boodschap. Ze gebruikt heel wat outdoorformaten, niet enkel een muur of een paneel.
Impact
De jury bekroont de hoge graad van impact (jawel) door de combinatie van vele OOH-formaten met daarbij een gedurfde grote banner die op de stellingen van het Justitiepaleis geplaatst werd. De campagne past helemaal in de context van het merk, aanwezig in een sector waar het niet eenvoudig is om te communiceren.
Vlaamse overheid (avondonderwijs)
Deze campagne valt bij de jury in de smaak vanwege de impactvolle communicatie op meer dan 400 bussen, die achteraan en binnenin bekleed werden. In de creatie werd de link gelegd tussen het medium en de boodschap van de campagne, wat het voor consumenten concreet maakt. De jury apprecieert de eenvoud.
Disney+ - Indiana Jones
Voor de lancering van nieuwe films wordt vaak teruggegrepen naar OOH. Disney+ maakt gebruik van vele formaten, met onder meer een cinemaopstelling in het station, waarbij door gebruik van een sound-shower geluid werd toegevoegd aan de touchpoints zonder andere passanten te storen. De filmheld was ook zichtbaar op andere grote formaten. In Brussel was er bijvoorbeeld een volledig aangeklede tram.
IKEA
De jury viel bij deze campagne vooral voor de sampling die IKEA aanbood. Naast affiches en bierviltjes werden op warme zomerdagen op terrassen sprays ter verfrissing aangeboden. Het product werd zo op een uiterst relevante manier ingezet.
Samsung Galaxy
De producteigenschappen tonen en tegelijkertijd voor een wow-effect zorgen? Dat deed deze campagne voor de nieuwe Samsung Galaxy Z Flip5. De jury was bijzonder te spreken over het spiegeleffect, wat aanmoedigde om selfies te nemen.
Expertjury Best-of-OOH 2023
De Jury’s die de ‘best practices’ beoordelen en de beste cases selecteren om te publiceren en te delen met de sector bestaan uit adverteerders, strategen uit UMA-mediabureaus en de experten die de voornaamste actoren binnen de mediasegmenten vertegenwoordigen.
Voor Best-Of-OOH zijn dat:
Adverteerders: Catherine Ducamp (BNP Paribas Fortis), Perrine De Keyzer (Proximus), Annelore Van Hove (Delhaize), Aline Driesen & Céline Smidts (IKEA), Aline Lemaire (Coca-Cola), Cathy Claes (D’Ieteren) en Morgane Lannoy (Colruyt Group)
Mediastrategen: Saskia Vanhaelen & An-Sofie Vandermaelen (Rapport), Thomas De Greef (GroupM), Jos Van Campenhout & Koen Van Rhijn (Outsight)
OOH Saleshouses: Gert Delgouffe (Clear Channel), Harold Masquelier (JCDecaux), Ben Stallaert & Inge De Baets (Lijncom), Kristof Van Goethem (Guidooh), David Van Diest (ShelfService), Olivier Fey (Mediafield)