BIC denkt aan uw veiligheid

Crea / News

BICBIC maakt van de kwaliteit en veiligheid van zijn aanstekers zijn prioriteit. De fabrikant zet nog sterker in op de bescherming van de consument door in België op woensdag 20 januari een reclamecampagne te lanceren. Dit samen met Engine Group. Hiermee wil BIC consumenten waarschuwen voor de gevaren van een aansteker die ontworpen en gemaakt wordt zonder de geldende internationale veiligheidsnormen in Europa in acht te nemen.
Door nalatigheid tijdens de douanecontroles bij de binnenkomst in de Europese Unie, maar ook door het gebrekkige toezicht op de binnenlandse markten, zijn er vandaag massaal veel niet-conforme aanstekers in omloop op de Europese markt, in het bijzonder in België, Duitsland en Frankrijk. Zo wordt er geschat dat 76% (volgens een marktstudie gerealiseerd door BIC in januari 2019) van de aanstekers die verkocht worden in België niet voldoet aan de internationale veiligheidsnorm ISO 9994. Dat is de basisveiligheidsnorm met de veiligheidsbepalingen voor aanstekers, zoals maximale vlamhoogte, weerstand tegen vallen, weerstand tegen hoge temperaturen en binnendruk. Meer nog: aanstekers veroorzaken zo'n 30.000 ernstige ongevallen per jaar in de Europese Unie. Alles samen kost dat onze samenleving minstens 1 miljard euro op jaarbasis. Een onderzoek uitgevoerd door Ipsos bracht bovendien aan het licht dat er een enorme kloof gaapt tussen hun perceptie van veilige aanstekers en de marktrealiteit. Nadat ze werden geïnformeerd, vond 68% van de Belgen de hele situatie onaanvaardbaar.
BICIn de campagne die BIC vandaag lanceert zien we de belangrijkste oorzaak van ongevallen door het gebruik van een niet-conforme aansteker: een steekvlam die de gebruiker overvalt. Langs deze weg wil BIC de consumenten informeren dat aanstekers sinds 2008 verplicht aan veiligheidsnormen moeten voldoen, maar dat die normen al te vaak in de wind geslagen worden. De consumenten moeten dus zelf waakzaam zijn. De campagne wordt uitgezonden op VIER, VIJF VTM, RTBF, RTL, en online op YouTube.