Biertje voor vanavond?

Awards / News / Retail

Op de World Beer Awards 2020 vielen opnieuw (hoe kan het ook anders) heel wat Belgische bieren in de prijzen. Affligem, Duvel, Gouden Carolus, Omer... Bekende en minder bekende bieren lieten zich tijdens deze jaarlijkse internationale competitie van hun smakelijkste kant zien.

2200 bieren uit 50 landen werden dit jaar geproefd en gerangschikt door een internationele jury tijdens de World Beer Awards. In plaats van een fysieke bijeenkomst vonden de World Beer Awards dit jaar volledig online plaats. Zwart verpakt en verzonden over heel Europa, Azië, Canada en Brazilië, proefden de juryleden de bieren thuis en waren ze voor elke sessie met elkaar verbonden via Zoom.

Ook het West-Vlaamse bier Bar Belge wist, tijdens zijn eerste deelname bovendien, een bronzen medaille in de categorie “Best Pale Amber” in de wacht te slepen. Met Bar Belge wil oprichtster Greetje Demuelenaere, CEO van het brand strategy bureau Comma, een echt familiebier aanbieden.

Bar Belge: heropleving van het amberbier

In 2020 kocht Greetje Demuelenaere, oprichtster en CEO van het brand strategy bureau Comma zich samen met haar partner in in Bar Belge. Volgens haar leeft nog te sterk het hardnekkig vooroordeel dat bier een mannendrank is en fruitbieren voor louter voor vrouwen zijn. Met hun amberkleurig willen ze weg van deze stereotiepen en een bier voor een breed publiek aanbieden. “Ik zie een mogelijkheid voor een heropleving van de amberkleurige biermarkt, door middel van een smaakvol bier met lage calorieën en een laag alcoholpercentage. Ons motto is om een oud bier te nemen en dit vervolgens aan te passen aan de moderne verwachtingen voor een breder publiek,” zegt Greetje Demuelenaere. 

Met Bar Belge wil Demuelenaere met een echt familiebier naar buiten komen: “De lockdown zorgde voor een behoefte aan meer familiemomenten. In het verleden was bier op de eettafel normaal. Het was een symbool van een warm familiemoment. Bar Belge wil dezelfde ervaring creëren. Een biertje dat de familie bij elkaar brengt en dat iedereen kan drinken.” Demuelenaere is ervan overtuigd dat ze de biermarkt kan openstellen voor een veel groter publiek en opnieuw een familiebier kan maken. Met Bar Belge ging ze op zoek naar de combinatie van een authentieke biersmaak en moderne familiale vereisten.

België staat bekend om zijn biercultuur, vooral in het laatste decennium, met de geboorte van vele microbrouwerijen als gevolg. De biercultuur wordt voornamelijk gekenmerkt met aan de ene kant de typisch hoge percentages alcoholische bieren en aan de andere kant de fruit- en smaakbieren. Het typische amberkleurige bier dreigt daarbij vaak vergeten te worden, iets waar Bar Belge met zijn bier op inspeelt.

Belangrijke prijs voor nationale en internationale groei

De erkenning van de World Beer Awards is een grote meerwaarde voor de nationale en internationale groei van Bar Belge. “Het is een bevestiging dat we op de goede weg zijn en creëert ook veel opportuniteiten. We verkochten Bar Belge al in België en sinds kort ook in China, maar dankzij deze internationale waardering zijn we momenteel ook in gesprek met distributeurs in Italië,” aldus Greetje Demuelenaere.

De ambitie van Bar Belge is om volgend jaar meer dan 100.000 liter te produceren. Bar Belge is geen microbrouwerij, maar heeft de ambitie om één van de klassieke Belgische bieren te worden. Er worden bovendien volop proefbrouwsels gemaakt voor de lancering van een alcoholvrij bier.