BMMA Lunch: "Kwetsbaarheid kan je product authentiek maken"

Communication / Marketing / News

EmpowermentTijdens de eerste BMMA-lunch van het jaar in de Club van Lotharingen deelden de Marketeers van het Jaar, Aude Mayence (marketing brand director bij Delhaize) en Mieke Debeerst (chief customer experience & marketing communication officer bij Belfius), hun visie op de uitdagingen van de bedrijven van morgen en op de rol van marketing in de diepgaande veranderingen van vandaag. Wordt de toekomstige marketing strategischer, holistischer, zelfs vrouwelijker?
marketeroftheyearMieke Debeerst stak van wal met een kijk op de sleutels tot waardevolle marketing. Wie waarde toevoegt doet dat door een sterk merk te creëren, te differentiëren en te focussen op de klantervaring. Volgens de chief customer experience & marketing communication officer van Belfius gaat het erom altijd je identiteit en doel voor ogen te houden, "je moet consequent zijn in de uitvoering van een strategie," voegde ze eraan toe. Bij Belfius is het de bedoeling om de Belgische economie te stimuleren door te investeren in lokale groeiprojecten en de gemeenschap te beschermen (Belfius steunt met name verenigingen zoals VivaForLife, Special Olympics of Rode Neuzen Dag). "Dagelijks is het noodzakelijk om de consument emoties aan te kunnen bieden, bijvoorbeeld door unieke ervaringen," daarom aarzelt Belfius niet om buiten zijn sector te stappen en externe partnerships op te zetten zoals Apple, Google, CoolBlue en vele anderen. Ook Belfius heeft het belang van innovatie begrepen, we kunnen dat merken aan bijvoorbeeld de applicatie die u toelaat om te tanken zonder uw kaart.
belfiusNa dit eerste deel, gericht op Belfius, nam Aude Mayence het woord om te praten over haar ervarineng bij Delhaize, maar ze aarzelde niet om de discussie te openen over inspirerende ideeën. Voor haar betekent een leider zijn 'empowerment'. Wat het merk betreft moet het de keuze aan de consument overlaten. "Het is cruciaal," benadrukt ze. Ook moet je inspirerend zijn en een 'doel' hebben, zoals Mieke Debeerst al zei. "Neem Tony's chocolade, het is niet zomaar een product! Het merk heeft een verantwoordelijkheidsdoelstelling. Of neem IKEA, dat transparantie voorstaat en dat bewijst door uit te leggen waarom het zich onderscheidt van bepaalde partners. We moeten ook niet geloven dat het merk perfect moet zijn. Kwetsbaarheid maakt het authentiek." Aude Mayence gaf ook het voorbeeld van een toepassing die in Frankrijk een hit is en binnenkort in België zou moeten landen: Yuka. Deze geeft informatie over consumentenproducten, scan ze gewoon. Dit bewijst de noodzaak van transparantie voor de consument.
delhaize2
Maude Mayence sprak voorts over partnerships, over het feit dat merken sneller kunnen gaan dan regelgeving door hun gewoonten te veranderen of door samen te werken, waarbij ze accepteren dat ze niet overal het beste in zijn en dat het soms goed is om samen te werken met kleine bedrijven "zoals Delhaize bijvoorbeeld met Deliveroo zou kunnen doen." In ieder geval moeten we de consument volgen, zelfs als dit grote veranderingen met zich meebrengt. "Je moet je merk kunnen vergeten en verder gaan. Het is echt klantgericht! Zoals D'Ieteren kon doen door geen auto te verkopen maar mobiliteitsoplossingen aan te bieden...." Kortom, wat deze twee experts ons op 28 januari hebben geleerd, is dat je wendbaar moet zijn. Uitdagingen, als u uw doel wilt bereiken, betekenen vaak dat u buiten uw comfortzone moet stappen. Je moet naar het 'elders' gaan en inspelen op wat  de maatschappij aangeeft.Yuka