BNP Paribas daagt Belgische digitale creatievelingen uit

Agenda / Communication / News

Hackathon 2016

Hackathon 2016

Van 9 tot 11 juni wordt Co.station, één van de grootste Belgische start-up en scale-up communities met vestigingen in Brussel en Gent, de arena voor de internationale BNP Paribas hackathon. In 10 steden wereldwijd buigen ontwikkelaars en programmeurs zich over de uitdagingen waar de financiële wereld op dit ogenblik mee te maken krijgt. Belgische digitale creatievelingen kunnen zich vanaf vandaag inschrijven om mee te dingen naar de hoofdprijs: een incubatieprogramma bij BNP Paribas Fortis voor hun projet ter waarde van 20.000 euro. Behalve Brussel zullen deelnemers ook in San Francisco, Parijs, Rome, Nanjing (China), Singapore, Istanboel, Warschauw, Berlijn en Luxemburg de koppen bij elkaar steken over hoe technologie de financiële wereld kan helpen om de uitdagingen van de sector aan te gaan.

Het Belgische event wordt georganiseerd door BNP Paribas en BNP Paribas Fortis. Deelnemers aan de internationale hackathon krijgen de kans om er samen te werken rond een concreet project en leren er om hun ideeën te presenteren en te delen met een creatieve en ondernemende community. De winnaars uit elke stad krijgen een uitnodiging om in september hun project voor te stellen aan het BNP Paribas management team in Parijs.

De hackathon richt zich niet alleen tot deelnemers uit de academische wereld en de start-up & scale-up sector, maar ook tot grote bedrijven die willen meedenken over innovatie in de financiële wereld. « Deze hackathon biedt aan start-ups de opportuniteit om de werking van een bank te leren kennen en om nieuwe contacten te leggen. Voor onze bank is het een gelegenheid om een beroep te doen op beloftevolle en creatieve start-ups. Dat kan, naast andere initiatieven, innovatie aanmoedigen met het oog op een nog betere dienstverlening voor onze klanten, » legt Kim Ngân Tran, chief innovation officer bij BNP Paribas uit. « Dankzij de vele contacten die er gedurende het weekend worden uitgewisseld krijgen de deelnemers onmiddellijke waardevolle feedback die hen toelaat om hun aanbod en positionering bij te sturen. »

« Consumentengedrag verandert voortdurend en dit onder druk van de toenemende digitalisering, » zegt Wouter Remaut, ceo bij Co.Station uit. « Ook de fin tech industry ontsnapt niet aan deze evolutie. Via corporate venturing brengen we grote bedrijven in hun zoektocht naar innovatie samen met onze scale-ups. De samenwerking die ontstaat is voor beide partijen op de lange termijn interessant. Ze leren van elkaar en voor de winnaar betekent dit een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van mogelijk een succesvol nieuw product. »

Tijdens de hackathon zal er gewerkt worden rond vier verschillende thema’s: ‘nieuwe communicatietools om met klanten te communiceren’, ‘nieuwe e-services voor private banking klanten’, ‘de impact van de deeleconomie en Internet of Things op de leasing van materiaal’ en ‘bedrijven gebruiken slechts 10% van hun grijze massa.’