BNP Paribas Fortis gaat phygitaal

BNP Paribas Fortis Gent

Marketing / News / Retail

BNP Paribas Fortis GentHet nieuwe kantoorconcept van BNP Paribas Fortis in Gent, goed voor 970 vierkante meter, is uniek en zo vernieuwend dat we over een primeur voor België kunnen spreken. Dit flagshipkantoor wil namelijk de band die het kantoor met de Gentenaars heeft, laten zien en verder versterken. Onder meer door het organiseren van community events, door ondernemers ruimte te bieden om elkaar te ontmoeten en bij te leren, en door heel wat Gentenaars te betrekken bij de opbouw en werking van de flagship. Zo werden Gentenaars en Gentse fotografen ingeschakeld voor de werfcommunicatie, is er koffie voor bezoekers, zullen Gentse ondernemende klanten in de kijker worden gezet enzovoort. Een modulair systeem met een Innovation Wall, een Phygital Lab, een Innovation Library, een afdeling Book & Work (open voor klanten én niet-klanten, die zich wel moeten registreren) en een Kids Corner & Graffiti Wall. Nieuwe (grote) kantoren kunnen volgens dit modulair systeem (en aangepast aan elke locatie) worden opgebouwd, zie foto's (van Yann Bertrand).

BNP Paribas Fortis GentPeter Vandekerckhove van BNP Paribas Fortis is ervan overtuigd dat de financiële dienstverlening in de nabije toekomst gaat verbeteren, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht: "We gaan naar een veel betere experience, zowel thuis met de pc als in de kantoren zelf. En in dat concept spelen de nieuwe kantoren een belangrijke rol. De rol van kantoren verandert, kantoren worden de link tussen de bank en de gemeenschap." Het kantorennetwerk van BNP Paribas Fortis onderscheidt diverse types: de 288 'main' kantoren (waarbij deze modulair opgebouwde flagship als voorbeeld kan dienen), de 129 cashpoints (die kunnen evolueren naar 'digivices', digitale contactpunten, of full automated branches), en de 501 'advice'-kantoren. Die advice-kantoren krijgen nieuwe broertjes, die momenteel worden getest: Advies+ zijn nieuwe kantoren die enkel op afspraak open zijn, Advice Adviespunten hebben een eenvoudig concept met enkel een ontvangst- en adviesruimte (zonder cashverrichtingen). Die nieuwe concepten worden vanaf 2017 uitgerold.

BNP Paribas Fortis GentTerug naar Gent! Het concept en de strategie rondom dit flagshipkantoor werden ontwikkeld in partnership met het Gentse trend- en marketingbureau Trendwolves, dat vanuit jongerentrends onderzocht wat de functie en invulling van een relevant bankkantoor - in tijden van online en app banking, bitcoin, apple pay, google wallet - moet zijn. "De input voor de niet-bancaire activiteiten kwam van ons," zo licht Maarten Leyts van Trendwolves toe. Het bureau - dat niet enkel onderzoekt en implementeert, maar er een een specialiteit van maakte om ook bij de implementatie van projecten betrokken te geraken - werkt trouwens ook mee aan de verbouwing van een bankkantoor aan de Naamsepoort in Brussel als tweede flagship van BNP Paribas Fortis.

BNP Paribas FortisVoor er sprake was van de BNP Parisbas Fortis Flagship, ontwikkelde Trendwolves  'Phygital Labs’ voor Hello bank ! , een plek waar consumenten online ervaringen kregen aangeboden in een offline/fysieke setting.  Er werd geëxperimenteerd met een jonge talentvolle mensen om nieuwe technologie te koppelen aan buitengewone winkelervaringen. Zo werd je lunch of broodje er goedkoper wanneer je via kinect (een technologie die beweging registreert) een aantal squats deed. Via een type indicator kon je op zoek gaan naar jouw financiële typologie enz … Deze flagship bouwt hier eigenlijk verder op. Vandaag betekent phygital echter een veel grotere uitdaging: het gaat om het compleet in elkaar overvloeien van digitaal en fysiek, zodat je als gebruiker niet meer moet nadenken waar het ene ophoudt en het andere begint.BNP Paribas Fortis