Boekenbeurs wordt Lees! Het boekenfestival met Heren Loebas

Crea / News

De Boekenbeurs is niet meer. Maar niet getreurd, want vanaf nu is er Lees! Het boekenfestival. Een echt festival met een volledig nieuwe aanpak en branding, dat lezen in al haar aspecten viert. In de herfstvakantie is er dus maar één place-to-be, namelijk Antwerp Expo.

De Boekenbeurs was een jaarlijkse traditie, een vaste waarde in het literair landschap. Daarom besliste Easyfairs dat deze traditie niet mocht verloren gaan. Ze zetten hun schouders achter de organisatie van dit festival en zetten zo de toon voor een nieuw, toonaangevend boek-event – en zoveel meer, want lezen gaat over veel meer dan enkel een gedrukt boek....

Bij een festival hoort natuurlijk een passende branding die de juiste sfeer kan overbrengen en die aansluit bij de doelgroep. Hiervoor ging Easyfairs aankloppen bij de Gentse creatieve studio Heren Loebas.

“Met dit campagnebeeld willen we de toon zetten voor de komende jaren. Het typografisch campagnebeeld springt direct in het oog en bestaat bovendien uit verschillende gelaagdheden,” zegt Peter Van de Sijpe, art director bij Heren Loebas. “Eerst en vooral willen we de bezoeker van het festival, en alle naarstige lezers, meenemen in een droomwereld, net zoals dat gebeurt in de verhalen die ze lezen. Lezen is bovendien een zeer breed begrip. Het kan gaan van romans en poëzie, over reisboeken en kookboeken, tot strips en graphic novels. Dit kan je bovendien doen in een boek, krant of tijdschrift, op een smartphone, computer of een e-reader. Mogelijkheden troef! Daarom ligt de nadruk expliciet op lezen en niet het medium 'boek'.”

Het campagnebeeld is daarnaast ook dynamisch opgebouwd: de letters passen zich telkens aan aan het beschikbare oppervlak. Op die manier ziet elke variant van het campagnebeeld (en de letters) er anders uit, wat de diversiteit van de lezers benadrukt. Dit principe werd toegepast zowel in statische campagnebeelden, alsook geanimeerde varianten.

Credits

Client: Easyfairs
Agency: Heren Loebas
Creative Director: Stijn D’Hondt
Art director: Peter Van de Sijpe
Motion Design: Letterlik