Boekhouders ontdekken sociale media

Exact

Communication / News / Research

ExactVergeet het beeld van de Belgische boekhouder in zijn saai grijs pak. Om te overleven, nemen meer en meer boekhouders de rol van business coach op zich. Meer dan de helft (52%) onder hen ziet die evolutie naar een adviserende rol als de belangrijkste uitdaging in hun vak. Op nummer twee staat klantenwerving, dat voor de Belgische boekhouder een gevoelig grotere zorg is geworden dan vorig jaar. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van Pb7 in opdracht van Exact Cloud Solutions, gespecialiseerd in cloud business software. Het onderzoek bevroeg 2.500 professionals in België, Frankrijk, Duitsland, Nederlands, Spanje, het VK en de VS.

Exact logo

Belgische boekhouders zien hun vak razendsnel veranderen door de digitalisering. Doordat nieuwe boekhoudprogramma’s steeds meer taken kunnen overnemen, worden boekhouders gedwongen om zichzelf heruit te vinden en meer als raadgever op te treden. En dat beseffen ze zelf maar al te goed. Meer dan de helft (52%) vindt het zelf de belangrijkste uitdaging in zijn vak. Voor Jan Lamaire, general manager Exact Cloud Solutions voor België en Luxemburg, zijn de cijfers geen verrassing: “Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat boekhouden op zich alsmaar meer gezien wordt puur als een product, en veel minder als een beroep. Boekhouders zien dat ook in, en beseffen dat ze enkel nog toegevoegde waarde kunnen bieden door als raadgevers op te treden.”

Hoe kunnen boekhouders dat doen? Door te werken met digitale tools, die helpen met het versnellen van administratieve taken en data-analyses. En opvallend: de Belgische boekhouder heeft steeds minder live contact met zijn klanten. Waar vorig jaar nog 97% van de boekhouders aangaf dat live meetings werden gebruikt om advies te verstrekken aan klanten is dat dit jaar nog slechts 56%. E-mailverkeer blijft heer en meester (97%) naast de telefoon (74%). Opvallend: bijna 1 op de 5 (19%) deinst er niet voor terug om advies te geven via messaging platformen zoals SMS, WhatsApp en Facebook. Vorig jaar was dat nog maar 8%. Of hoe digitalisering er ook voor zorgt dat contact steeds persoonlijker wordt.