Bold & pepper kruidt opleidingsmagazine Horeca Forma

Crea / News

Van allergenenwetgeving tot zeewier: bij Horeca Forma kunnen horecawerknemers zich gratis bijscholen in alles wat met de sector te maken heeft. Om die opleidingen in de verf te zetten, brengen ze elk jaar een opleidingsmagazine uit dat naar zo’n 90.000 professionals gaat. Geen saaie bundel, maar een inspirerend blad dat lezers zin geeft om hun tanden in een opleiding te zetten. En dat was spek naar de bek van contentmarketingbureau Bold & pepper.

“We wilden ver wegblijven van het cliché dat er recepten horen in een horecamagazine. Interviews, tips, verhalen - bij Bold & pepper schuiven we liefst mensen naar voor,” vertelt project manager en redacteur Thomas Schoenmakers. “Dit magazine restylen was dus een droom, want de horeca is super divers en gelardeerd met boeiende individuen. Ik interviewde topchefs, zaalmedewerkers, jonge starters... Door hen te laten stralen en hun opleidingservaringen te delen, motiveren we hun collega’s om ook zo’n kwalitatieve bijscholing te volgen. Drempels wegnemen en mensen aantrekken, dat is toch het doel van contentmarketing?”

Jolien Lievens, communicatieverantwoordelijke van Horeca Forma, is tevreden: “Al vroeg in het proces kwam Bold & pepper op de proppen met ‘Gratis opleidingen van onschatbare waarde’ om ons logo en kwalitatief imago te versterken. Daarmee was de toon gezet. Ook bij de vele interviews die volgden, wist Bold & pepper te charmeren met toffe schrijfsels en inlevingsvermogen in de doelgroep. Thomas bewaakte het evenwicht tussen tekst en beeld. Terecht, want de prachtige fotografie maakt het blad àf. Nauwelijks stockbeelden en echte foto’s - netjes binnen het afgesproken budget - brengen onze organisatie helemaal tot leven.”

Het magazine komt samen met een poster. Daarop vind je recto een overzicht van alle 103 opleidingen, verso een dartboard. “Als mijn vriendin me iets leerde, is het wel dat grote menu’s voor keuzestress zorgen,” aldus Schoenmakers. “Daarom verwerkten we een 40-tal opleidingen in een dartboard. ’t Is eens een andere manier om de richting van je carrière te bepalen. Daarbij, darts is niet alleen voor BV’s, hé! Ik stel me zo’n vlekkeloos witte keukenbrigade voor die met messen gooit naar de roos. Machtig! Al bedenk ik me nu dat dat waarschijnlijk redelijk gevaarlijk is. En indruist tegen elke voedselveiligheidsnorm.”

Geen horecawerknemer maar toch benieuwd naar het magazine? Je vindt het hier.

Coverfoto: © Studio Edelweiss