Bonache is meest gendergelijkwaardig bedrijf volgens EY

Awards / News

Bonache, gespecialiseerd in talentuitwisseling, heeft de EY - X² Award gewonnen voor het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen, work-life balance en andere sleutelpunten. De prijs werd uitgereikt door EY - X² op het jaarlijks EY – X² congres. Bonache werd verkozen door zowel de vakjury als het publiek dat online kon stemmen. De andere finalisten waren Mensura en Pubmarket.

“Gendergelijkwaardigheid zit in het DNA van Bonache. En dat vertalen ze naar hun eigen werkvloer, en naar de bedrijven waar ze hun talenten aan het werk zetten. Vandaar dat zij de terechte winnaars zijn,” zegt Wivina Briers, oprichter van X². 

Initiatieven pro gender

Bij Bonache heerst een goed evenwicht tussen mannen en vrouwen, en dat op alle niveaus van de organisatie. Zaakvoerder en oprichter Dirk Verbeeck zette al heel snel zijn aandelen open voor de medewerkers binnen het bedrijf. Er wordt sterk ingezet op een goede work-life balance intern en Bonache zoekt voor de talenten die ze binnen bedrijven plaatsen, eveneens naar die balans.

Om er zeker van te zijn elk talent te bereiken, trekken ze naar scholen om hun bedrijf en hun werkwijze voor te stellen. Ze kozen er bewust voor om een vrouwenwielrennersploeg in veldrijden te sponsoren omdat deze groep nog een weg heeft af te leggen in gelijkwaardige mogelijkheden om topsport te beoefenen. De mentale coaching van de sportvrouwen spoorde Bonache aan om deze werkwijze binnen hun eigen structuur verder te zetten. Op die manier willen ze ervoor zorgen dat hun medewerkers het thuisgevoel van Bonache blijven behouden, ook al worden ze ingezet binnen andere bedrijven. #happytobebonache is een hashtag die spontaan vanuit de medewerkers is gegroeid.

Het zijn ook de medewerkers die besloten om niet met een vakbond te werken. Er werden werkgroepen opgericht binnen het bedrijf die problemen aanpakken met een grote transparantie naar gender, leeftijd, diversiteit en waar inclusie en inspraak geen windowdressing is. Alles wat er wordt besproken, wordt ook met alle medewerkers gedeeld. Zo ontstond het loyaliteitsverlof vanuit de werkgroep glijdende werkuren.

“De deelname aan de EY-X² Award heeft ons bewustzijn naar gendergelijkwaardigheid nog meer aangewakkerd,” vertelt Lara Dirckx, HR manager. Robine Martin, partner en projectverantwoordelijke vult aan: “We willen nu binnen de bedrijven waar we onze mensen plaatsen, aan de slag gaan om hen te sensibiliseren rond dit thema te werken. We willen als ambassadeur van gendergelijkwaardig ondernemen, de missie die X² startte verder uitdragen en meer bedrijven bewust maken van de noodzaak ervan. Niet alleen voor onze mensen die binnen de bedrijven werken, maar ook de voor hun medewerkers met een vast contract.”

Bonache wil groeien, maar wil dat op een organische manier doen. Elk nieuw talent dat wordt aangetrokken, dient een match te zijn met de filosofie van het bedrijf. ‘Talent en waardes’ krijgt voorrang op groeien in cijfers.

Te duchten concurrentie tijdens selectieprocedure

De concurrenten van Bonache waren nochtans niet de minste. “Van de verschillende bedrijven die zich kandidaat stelden, werden na een eerste evaluatie drie bedrijven gekozen als finalisten: Bonache, Pubmarket! een full-service optichannel communicatiebureau met vestigingen in Hasselt en Amstelveen en Mensura, die oplossingen en diensten aanreikt op maat van bedrijven op vlak van preventie, veiligheid en gezondheid. Het was verrijkend om te zien hoe ze alle drie bewust zijn het belang van gendergelijkwaardigheid, en bereid zijn om hier verder in te groeien en het ambassadeurschap van genomineerden van de award verder mee uit te dragen. Maar uiteindelijk kan maar één bedrijf de prijs wegkapen,” aldus Wivina Briers. 

De prijs werd uitgereikt op het jaarlijke congres van EY- X². De uitreiking van de award werd voorafgegaan door verschillende debatten en keynotes die dieper ingingen op ‘Gendergelijkwaardigheid in de Wereld van Sport’. De editie van volgend jaar zal plaatsvinden op maandag 16 oktober 2023. Het thema is dan ‘Gendergelijkwaardigheid in RvB, RvA en management in kader van een evenwichtig ESG-beleid.’