Bonka Circus en Decathlon geven oude fietsen nieuwe kansen

Crea / News

De lente loert, het wordt weer fietsweer. Om iedereen de kans te geven om van het fietsplezier te kunnen genieten, lanceert Decathlon samen met Bonka Circus haar nieuwe lentecampagne: ‘ReCycle. Oude fietsen, nieuwe kansen.’ Daarin roept de sportretailer iedereen op om oude fietsen binnen te brengen in ruil voor een fietswaarde-bon. Een bon waarmee je de resterende waarde van je fiets in korting krijgt, zodat jij andere sporten kan ontdekken. In ruil geeft Decathlon jouw fiets een opknapbeurt en biedt ze opnieuw aan in haar winkels. Én de sportretailer geeft in samenwerking met Mobiel 21 in heel België gratis fietsinitiaties aan volwassenen die nooit leerden fietsen.

“Decathlon investeert meer dan ooit in het herstellen van sportproducten om hen een tweede leven te geven. Dat vertrekt in niet alleen vanuit de ambitie om onze impact op het milieu te verkleinen, maar ook vanuit ons voortdurend streven om kwalitatieve en betaalbare producten te kunnen aanbieden aan onze klanten. Want desondanks onze scherpe prijzen, zijn er nog steeds Belgen die zich geen fiets kunnen veroorloven. Met ReCycle proberen twee vliegen in één klap te slaan: betaalbare fietsen voor iedereen én ons aanbod aan duurzame producten uitbreiden,” vertelt Thomas Lejeune Debarre, marketing & communications director bij Decathlon.

“Met ‘ReCycle’ probeert Decathlon tevens mee antwoord te bieden aan het probleem van vervoersarmoede: 16% van de volwassen Belgen kan niet fietsen. Dat cijfer is veel te hoog en willen we samen met Decathlon naar beneden krijgen door in samenwerking met Mobiel 21 fietsinitiaties aan te bieden in heel het land,” vertelt Frederik Cuyvers, senior account bij Bonka Circus.

“In de main film zoomen we in op het contrast tussen de liefde van de Belg voor fietsen en de vele achtergelaten, verwaarloosde fietsen die we her en der in het landschap terugvinden. Op die manier willen we mensen wakker schudden om ook hun ongebruikte fietsen naar Decathlon te brengen. Ze geven er niet alleen zichzelf, maar ook anderen nieuwe kansen mee,” vertelt Jesse Vanophalvens, creatief directeur bij het Leuvense bureau.

De campagne bestaat uit een main film en korte social video’s die zowel de fietswaarde-bon als de gratis fietsinitiaties communiceren. 

Om de inruilactie te versterken heeft Bonka Circus daarnaast ook een guerilla-actie bedacht. In verschillende Belgische steden wordt de komende weken gezocht naar achtergelaten fietsen om die vervolgens ter plaatse te herstellen met een Decathlon-team. Via een social media-actie wordt er een zoektocht georganiseerd naar de gelukkige eigenaars van de herstelde fiets.

Credits

Client: Decathlon
Client contact: Julie Nevejan, Thomas Lejeune Debarre, Michael D’Hooghe
Creative Director: Jesse Vanophalvens
Creatives: Alexander Noten, Auke Moonen 
Strategic Director: Peter Verbiest
Strategy: Marie Nackaerts 
Creative Consultant: Bart Gielen
Client Service Director: Julie Proesmans
Account Manager: Frederik Cuyvers
Account Executive intern: Kim Anwar 
Design: Gilles Valkenborg, Stijn Van Doorslaer
Design intern: Chen Vandeput
Video: Les Mecs
Sound: We Hear Different
PR: Bepublic