Bonka Circus helpt CurieuzenAir BXL in zoektocht naar burgeronderzoekers
Hoe gezond is de lucht waarin onze kinderen buiten spelen? Hoe gezond is de lucht waarin je sport? Hoe gezond is de lucht waarin je fietst? En hoe gezond is de lucht waarin je van het uitzicht geniet? Met die vragen willen de Universiteit Antwerpen, de Vrije Universiteit Brussel en BRAL de Brusselaars doen stilstaan bij de kwaliteit van de lucht die ze dagelijks inademen. In 2018 lanceerde de Universiteit Antwerpen het eerste CurieuzeNeuzen-project naar luchtkwaliteit in Vlaanderen. Vandaag is Brussel aan de beurt voor een grondige luchtscreening onder de naam ‘CurieuzenAir BXL’.
Ook voor deze campagne vertrouwde de Universiteit Antwerpen op Bonka Circus voor de strategische en creatieve invulling. “CurieuzenAir BXL wil de luchtkwaliteit meten op maar liefst 3.000 plekken, verspreid in Brussel. Daarvoor hebben we een pak kandidaatstellingen nodig van burgers die gedurende één maand de luchtkwaliteit in hun straat willen meten. We willen een publiek bereiken dat even divers is als de Brusselse samenleving. We willen hen met deze campagne bewustmaken van de problematiek rond luchtkwaliteit in onze hoofdstad en aanzetten om actief bij te dragen door zich in te schrijven als kandidaat CurieuzenAir,” aldus Julie Proesmans, client service director bij Bonka Circus.
Verder bouwend op de bestaande branding kreeg het project een echte Brusselse naam: CurieuzenAir. De oproepcampagne is aangevuld met een inhoudelijk luik dat meer achtergrond meegeeft en de inwoners doet nadenken over de kwaliteit van de lucht die ze dagelijks inademen. Om dit zo concreet mogelijk te maken focust de campagne op vier concrete situaties: in open lucht, naast het drukke verkeer, spelen, sporten, fietsen en genieten. Die gezonde, voor iedereen herkenbare activiteiten benadrukken het contrast tussen de toenemende aandacht voor gezonde activiteiten en de kwaliteit van de lucht waarin die vaak beoefend worden.
Via een uitgebreide mediamix van televisie, print, radio, OOH, online en social in drie talen wil de campagne alle Brusselaars bereiken. Aanvullend zullen een aantal Brusselse micro- en macro influencers en organisaties mee oproepen om werkelijk iedere Brusselaar aan te sporen om deel te nemen. Tot slot werd er gezocht naar iconische meetlocaties in de 19 gemeentes van Brussel.
Vanaf zaterdag 22 mei kunnen kandidaten zich inschrijven op www.curieuzenair.brussels. De eerste resultaten van het dit Brusselse burgeronderzoek naar luchtkwaliteit worden in februari 2022 verwacht.
Dit project is een initiatief van de Universiteit Antwerpen, BRAL en de Université Libre de Bruxelles in samenwerking met Bloomberg Philanthropies, Leefmilieu Brussel, Stad Brussel, De Standaard, Le Soir en BRUZZ.
Credits
Client: Universiteit Antwerpen, Vrije Universiteit Brussel, BRAL, De Standaard
Client contact: Filip Meysman, Sanne De Rooij, Brecht Neven, Klaartje De Bonnaire, Florence Lepoudre, Fran Lauriks
Strategisch Directeur: Peter Verbiest
Creatief Directeur: Jesse Vanophalvens
Client Service Director: Julie Proesmans
Creatieve team: Eva De Jonckheere, Derek Brouwers, Cedric Trefois
Art director: Derek Brouwers
Copywriting: Eva De Jonckheere, Bertrand Degreef, Christopher Ballantine
Designer: Gilles Valkenborg
Accountmanager: Wim Michiels
Videoproductie: Sander Dufourmont
Producer stagiair: Mattice Molenaers
Fotografie: Merlin Meuris, Bart Dewaele, Dries Luyten
Mediapartners: De Standaard, Le Soir, Bruzz