Bonka Circus met De Madammen op droomreis

Crea / News

De MadammenIn oktober vertrouwde Radio 2 haar communicatiebudget toe aan het Leuvense bureau Bonka Circus. Een doorslaggevende rol was de keuze van het bureau om in te zetten op een samenwerking tussen de creatie van Bonka Circus en de redactie van Radio 2. Daarbij kunnen zowel Radio 2 als Bonka Circus – elk vanuit hun expertise – elkaar versterken.
Vincent Jansen, creatief directeur bij Bonka Circus, legt uit: “Als je werkt voor een radiozender moet je vertrekken vanuit de sterkte van die zender: radio maken. Dat was dan ook het vertrekpunt toen Radio 2 ons vroeg om een campagne te lanceren rond de reis die werd afgesloten in partnership met Neckermann. Meteen gingen onze teams aan de slag om een campagne te bedenken die breed gedragen kan worden op de radio zelf én in verschillende fases ondersteund wordt in paid media.”

De campagne, waarin Radio 2-luisteraars een droomreis kunnen winnen met één van De Madammen, werd in gang getrapt tijdens een uitzending van De Madammen, live op het vakantiesalon. Daar maakten De Madammen bekend dat ze élk op droomreis zullen vertrekken: Anja trekt op avontuur, Siska gaat naar de sneeuw en Cathérine kiest voor cultuur. En daarvoor gingen ze op het vakantiesalon al op zoek naar eerste reisbuddies. Die redactionele content werd vervolgens herwerkt tot social content, geproduceerd in samenwerking met het social team van Radio 2.
Na de redactionele lancering startte vervolgens ook het campaigning-luik dat bestaat uit een printcampagne en drie televisiespots. Daarin vertelt elke Madam op een authentieke manier hoe haar droomreis eruitziet, waarop de omgeving rond haar verandert. De Madammen gaan al snel iets te hard op in hun dromen, wat in de spots tot grappige situaties leidt. De radiospots werden gemaakt in samenwerking met de spotcel en geproduceerd door Radio 2.
Iedereen kon zich kandidaat stellen op www.radio2.be. Daar werd elke kandidaat ook voor de keuze gesteld: als je op droomreis zou vertrekken, zou je dan kiezen voor Avontuur, Cultuur of Sneeuw? Vervolgens werd er aan de hand van enkele vraagjes nagegaan of de kandidaat wel een geschikte match was qua manier van reizen met de Madam van zijn type reis. Om af te sluiten vroegen Radio 2 en Bonka Circus de kandidaat nog hoe zijn droomreis eruit ziet. Die inspiratie werd gebruikt worden om de uiteindelijke droomreis samen te stellen. Het was dan aan Neckermann om een gepaste reisbestemming te vinden voor elke Madam en haar reisbuddies.

Terug naar de redactionele content dan, want elke dag werd er aan het einde van de uitzending een winnaar opgebeld. Die vertelde dan vol enthousiasme over zijn inspiratie voor de droomreis. Dat inspireerde dan weer andere luisteraars om ook deel te nemen aan de wedstrijd.
De Madammen Bonka CircusMaar als De Madammen op droomreis vertrekken, wie presenteert hun uitzending dan? Om daar antwoord op te bieden, kwam Bonka Circus opnieuw met een redactioneel voorstel: wat als ze De Madammen nu eens zouden vervangen door drie bekende en ervaren rotten uit het vak?
De Madammen Bonka CircusDe zoektocht naar vervangers werd ingezet met drie wel heel specifieke vacatures: een vacature in Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en De Standaard en drie vacature-spots op Radio 2 zelf. Wie die vacatures las, kwam al snel tot het besef dat het profiel volledig op maat geschreven was van Bart Peeters, Gilles De Coster en Tomas De Soete. Ook op sociale media regende het reacties. Het duurde dan ook niet lang voor de vacature beantwoord werd door Bart, Gilles en Tomas, die zichzelf spontaan ‘De Meneren’ gingen noemen.
De Madammen Bonka CircusDe drie vervangers werden tijdens de uitzending opgebeld om aan te kondigen dat zij De Madammen voor één week zouden vervangen. Drie reveal-spots ondersteunden die verrassing tijdens het weekend, zodat iedereen voorbereid zou zijn voor wanneer ‘De Meneren’ het roer zouden overnemen. Iets dat Bart Peeters maandagochtend vlotjes in gang trapte.