Bonka Circus opent het nieuwe AfricaMuseum

Crea / News

Bonka Circus AfricaMuseumOp zondag 9 december heropent het vernieuwde AfricaMuseum na vijf jaar werken. In de openingscampagne wordt aan iedereen de kans gegeven om een stuk uit de collectie te kiezen op de website mijnafricamuseum.be. Een stuk waarmee jij als persoon een persoonlijke verbondenheid voelt of waarrond je een verhaal hebt, verbonden met het Africamuseum of Afrika, en dat je wil delen.

Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika stond bekend als het laatste koloniale museum. Het nieuwe museum dat opent op 9 december wil dat allerminst nog zijn. In de sluitingsperiode werd dan ook niet alleen het gebouw grondig gerestaureerd, met respect voor de originele plannen, en een nieuw onthaalpaviljoen gebouwd. Ook werd de collectie gerestaureerd en de scenografie vernieuwd. Dit om de collectie op een eigentijdse manier te kunnen tentoonstellen, maar ook om kritisch te kunnen terugblikken op het koloniale verleden. Het vernieuwde museum wil dan ook bijdragen aan een kijk op de geschiedenis vanuit het maatschappelijke, kritische perspectief van vandaag. Het museum wil mee bouwen aan een verhaal dat iedereen verbindt, zonder daarbij de historische realiteit uit de weg te gaan.


« Toen wij op de openingscampagne startten, waren wij ons erg bewust van de vele emoties en verhalen die rondom het museum bestaan of die het museum oproept. Die emoties en verhalen zijn heel verschillend naargelang de bezoeker. Soms zijn die nostalgisch, soms zeer pijnlijk. Soms zijn ze persoonlijk, soms maatschappelijk en kritisch. Het AfricaMuseum laat niemand onberoerd, » zegt Peter Verbiest, Strategisch Directeur van Bonka Circus.
Creatief Directeur Vincent Jansen vult aan: « Als er rond een museum zoveel verschillende meningen en emoties bestaan, dan moet ook de campagne dat weerspiegelen. Het zou verkeerd geweest zijn om een campagne te voeren die slechts één stem brengt rond het museum en zijn collectiestukken. De campagne moest de echte realiteit weerspiegelen: een realiteit van vele verhalen, gebracht door verschillende stemmen. De campagne moest aan iedereen - ongeacht leeftijd, kleur of origine - de kans geven om zijn of haar persoonlijke band met het museum uit te drukken. Op die manier wil de campagne zelf een rol spelen in de verwerking en de erkenning van het verleden en het bouwen van een verhaal voor de toekomst. »

Zo werd de campagne 'Mijn AfricaMuseum' geboren. Op mijnafricamuseum.be vind je reeds honderden verhalen: van medewerkers, wetenschappers, partners. Van jongeren en ouderen uit alle bevolkingsgroepen. Maar ook van bekende persoonlijkheden uit beide landsgebieden. Zo koos Ronny Mosuse voor een stuk dat de geschiedenis tastbaar maakt: « Het gaat om een verkoopsdocument tussen drie geletterde Belgen en een ongeletterde Congolees, die heel veel weggeeft maar zeer weinig in de plaats krijgt. In mijn AfricaMuseum zijn dat soort dingen van heel groot belang. » Bart Peeters koos dan weer voor een trommel uit Senegal, meerbepaald uit de Casamance met volgend verhaal: « Alle goede muziek vindt zijn roots in Afrika. Ik speelde ooit in Senegal in het voorprogramma van Youssou N'Dour, die acht van deze trommels meehad. »
De campagne loopt via ruil in De Standaard en Le Soir, op Klara en Radio 2, op beperkte affichage in stations in Brussel, Antwerpen en Luik, op enkele trams en bussen in Brussel, en op Tram 44 die vertrekt van Brussel Montgomery en tot het museum loopt (die tram werd volledig gewrapt). In de maand december zullen acteurs op tram 44 mensen op een speelse manier aansporen om naar het museum te komen en ook hun eigen stuk te kiezen op mijnafricamuseum.be. Daarnaast loopt er ook een gerichte campagne op social media.
Credits:
Client: KMMA (Koninklijk Museum voor Midden – Afrika)
Client contact: Kristien Opstaele, Bruno Verbergt & Guido Gryseels
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team:  Simon Willems & Jesse Vanophalvens
Project Management: Annelies Mommen, Julie Proesmans, Bieke Winckelmans, Lawrence Morre
Research & production: Stijn Van Hemelrijck
Online media: So Buzzy