Bonka Circus shopt omgekeerd bij Decathlon

Crea / News

Een maand lang zullen de winkels van Decathlon hun naam veranderen in nolhtaceD. Want de terugkoopactie van Decathlon, dat is eigenlijk gewoon omgekeerd shoppen.

Om duidelijk te maken dat je bij Decathlon je oude sportmateriaal kunt binnenbrengen, veranderde Bonka Circus de naam van Decathlon in nolhtaceD (noltakket). Op drie prominente winkels (Gent, Namen en Evere) is het enorme logo veranderd ter lancering van de terugkoopactie. Het inruilen kan in alle winkels. Je brengt gewoon jouw oude sportgerief binnen bij Nolhtaced en je krijgt een waardebon voor Decathlon in de plaats.

“Het idee vertrok vanuit een simpel inzicht: normaal ga je naar Decathlon om sportgerief te kopen. Nu ga je naar Decathlon om je sportgerief te verkopen. Da's dus eigenlijk omgekeerd shoppen. Dat wilden we op een unieke manier communiceren door de naam van Decathlon te veranderen in nolhtaceD,” vertelt Jesse Vanophalvens, creatief directeur bij Bonka Circus.

“Decathlon is 25 jaar geleden gestart in België met als doel om sport toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk Belgen. Die missie blijft, maar tijden veranderen,” zegt Arnaud De Coster, verantwoordelijke tweedehands bij Nolhtaced België. “We willen er ook voor zorgen dat iedereen op een milieubewuste manier kan sporten. Om duurzaam te groeien, zetten we daarom volop in op onze terugkoopdienst, ons tweedehandsaanbod, verhuur en herstellingen. Op het eerst gezicht lijkt deze naamsverandering naar nolhtaceD misschien een marketingstunt, maar we willen vooral onze terugkoopdienst bij een zo groot mogelijk publiek bekend maken en op die manier zoveel mogelijk spullen hergebruiken, de drempel voor tweedehands verlagen en de koopkracht verhogen.”

Het initiatief kwam tot stand dankzij een intense samenwerking tussen Decathlon, Bonka Circus, BePublic en Influo.

Credits

Client: Decathlon

Agency: Bonka Circus

Client contact: Julie Nevejan, Thomas Lejeune Debarre, Michael D’Hooghe, Estelle Bouvier, Jo Van Dessel, Jasmine Berbiers, Sunny Sartori, Jean-Victor De Neve de Roven

Client Service Director: Julie Proesmans

Strategy: Peter Verbiest

Account Manager: Wim Michiels

Creatives: Auke Moonen, Alexander Noten

Creative Director: Jesse Vanophalvens

Copywriter FR: Veronique Vier

Design: Elke Broothaers 

PR: Bepublic

Influencers: Influo

Video: Jean-Victor De Neve De Roven, Sunny Sartori

Productie affichage: Artist Screen

Sound: Sonhouse